چکیده:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش هوش معنوی و سرسختی روانشناختی در سازگاری اجتماعی بود. هر سه متغیّر بیانشده در بسیاری از متغیّرهای دیگر روانشناختی میتوانند نقش مهمی را ایفا کنند و از این لحاظ، بررسی نقش آنها در حیطههای مختلف مهم به شمار میآید. روش: جامعۀ آماری پژوهش حاضر، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی بودند. از این جامعه، پنج دانشکدۀ موجود در نظر گرفته شد و به شیوۀ نمونهگیری خوشهای از هر دانشکده، یک رشته و یک کلاس به طور تصادفی و به شیوۀ قرعهکشی انتخاب شدند. تعداد نمونه، 191 نفر(116 دختر و 75 پسر) بود که سیاهۀ هوش معنوی کینگ، مقیاس سرسختی روانشناختی کوباسا و همکاران و پرسشنامۀ سازگاری اجتماعی بل برای آنان اجرا شد. یافتهها: در این مدل، فرضیۀ تحقیق به طور کلی در سطح 001/0 تأیید شد. همچنین بر اساس نتایج، هوش معنوی در سطح 0001/0 و سرسختی روانشناختی در سطح 01/0 به طور معناداری سازگاری اجتماعی را پیشبینی کردند. نتیجهگیری: هوش معنوی و سرسختی روانشناختی در سطح مطلوبی پیشبینی کنندههای معناداری برای سازگاری اجتماعیند.
: The purpose of this study is to investigate the role of spiritual intelligence and psychological hardiness in social adjustment. All three variables expressed in many other psychological variables can play an important role, and in this regard, their role in different domains is important. Method: The statistical population of the present study was undergraduate students at the University of Mohaghegh Ardabili. From this society, 5 faculties were considered and selected by cluster sampling from each college of a discipline and a class, randomly and in a draw. Our sample size was 191 (116 girls and 75 boys), which included Spiritual Intelligence Index, Kobasa's and others' Psychological Hardiness Scale, and Bell's social adjustment questionnaire. Results: In this model, our hypothesis was generally confirmed at the level of 0.001. Also, based on the results, spiritual intelligence at the level of 0.0001 and psychological hardiness at the level of 0.01 significantly contributed to social adjustment Nose. Conclusion: The authors of the survey conclude that spiritual intelligence and psychological hardiness at the desired level are significant predictors of social adjustment
خلاصه ماشینی:
تعداد نمونه ، ١٩١ نفر(١١٦ دختر و ٧٥ پسر) بود که سياهۀ هوش معنوي کينگ ، مقياس سرسختي روانشناختي کوباسا و همکاران و پرسشنامۀ سازگاري اجتماعي بل براي آنان اجرا شد.
مطالعۀ فهيم دوين و همکاران(١٣٩٤) نيز نشان داد که بين سرسختي روانشناختي و مؤلفه هاي آن با سازگاري اجتماعي رابطۀ معنادار و مثبت وجود دارد.
يافته ها نشان ميدهند که بين هوش معنوي با شادکامي، سلامت رواني و بهزيستي روانشناختي رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد(تمناييفر و حسين پناه، ٢٠١٩؛ ابراهيمي و همکاران، ٢٠١٢؛ سود٣ و همکاران، ٢٠١٢؛ ماراشي٤ و همکاران، ٢٠١٢).
پژوهشها نشان ميدهند که بين هوش معنوي و هوش هيجاني رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد و اين رابطه دوسويه است ؛ به اين ترتيب که رشد هر يک ، منجر به رشد ديگري ميشود(اربابي سرجو، ٢٠١٣؛ تامپسون،٥ ٢٠٠٢؛ الکينز و کاونديش ،٦ ٢٠٠٤؛ حاجيان و همکاران، ١٣٩١؛ شهرابي فراهاني و فرحبخش ، ١٣٩١).
بين هوش هيجاني و سازگاري اجتماعي نيز رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد(پارسامهر و حدت، ١٣٩٥).
بنابر اين ، با توجه به ٠٠٠١>P، مدل معنادار است ؛ به اين معنا که هوش معنوي و سرسختي روانشناختي، سازگاري اجتماعي را به طور معناداري پيش بيني ميکنند.
بنابر اين ، بين هوش معنوي و سرسختي روانشناختي با سازگاري اجتماعي رابطۀ مثبت و معناداري وجود دارد.
"The Relationship between Spiritual Intelligence, Coping Strategies, and Mental Health among Students".
"The Relationship between Emotional Intelligence and Psychological Hardiness with Social Adjustment in Mentally Retarded Students of Khorasan Razavi Region".
"The Relationship between Spiritual Intelligence and Psychological Hardiness with Social Adjustment in Male Students".