چکیده:
زمینه و هدف: بعضی از اختلال های روانشناختی دوران کودکی مانند اختلال طیف اوتیسم و نارسایی توجه/فزونکنشی، آسیب های روانشناختی معناداری را برای والدین به همراه دارند. بر اساس نتایج مطالعات مختلف، مشکلات متعدد این کودکان، اعضای خانواده را دچار آشفتگی و تنیدگی زیادی می کنند؛ بدین ترتیب پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه انسجام روانی و مکانیسم های دفاعی در والدین دارای کودک مبتلابه اختلال طیف اوتیسم، نارسایی توجه/فزونکنشی، و بهنجار انجام شد.
روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی والدین دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم، نارسایی توجه/ فزونکنشی، و بهنجار شهر رشت در سال 96-1395 بود. نمونه پژوهش شامل 90 نفر از والدین جامعه آماری مذکور بودند که به روش نمونهگیری در دسترس و بر حسب شرایط ورود و خروج از مطالعه، انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها، از پرسشنامه های مکانیسم های دفاعی (آندروز و همکاران، 1993) و حس انسجام (آنتونووسکی، 1987) استفاده شد. تحلیل داده های به دست آمده با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری انجام شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین سه گروه والدین دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم، نارسایی توجه/ فزونکنشی، و بهنجار در هر یک از مؤلفههای انسجام روانی تفاوت معنی داری وجود دارد (0/05>p). بدین ترتیب در متغیر انسجام روانی، والدین دارای کودک با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی با میانگین 66/90، پایینترین نمره؛ و والدین کودکان بهنجار با میانگین 101/33، بالاترین را به دست آوردند. همچنین نتایج نشان داد در مؤلفههای مکانیسم دفاعی در سه گروه از والدین، تفاوت معنیداری وجود دارد(0/05>p).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، والدین دارای کودکان مبتلابه اختلالات طیف اوتیسم و نارسایی توجه/فزونکنشی، سطوح بالاتری از تنیدگی های روانی مربوط به والدگری را تجربه می کنند که میتواند ناشی از نیازهای خاص این کودکان و تفاوت های بارز آنها با سایر همسالان از جنبه های مختلف شناختی و روانی باشد. بدین ترتیب طراحی و اجرای مداخلات مناسب روانشناختی و آموزشی برای والدین این کودکان با تأکید بر مداخلات اولیه می تواند تا حد زیادی راه گشا باشد.
Background and Purpose: Certain childhood psychological disorders such as autism and attention deficit hyperactivity disorder result in significant psychological damages to parents. Based on the results of different studies, various problems in these children, cause anxiety and stress in their family members. Hence, this study was conducted to compare the coherence and defense mechanisms among the parents of normal children and parents of children with autism and attention deficit hyperactivity disorder. Method: This study was a descriptive and causal-comparative design. The statistical population included all parents of normal children and parents of children with autism and attention deficit hyperactivity disorder in Rasht city in 2016-2017. The sample size of the study consisted of 90 parents who were selected by convenience sampling and based on inclusion and exclusion criteria. Defense Style Questionnaire (Andrews et al., 1993) and Sense of Coherence (Antonovsky, 1987) were used to measure the variables. The data were analyzed by multivariate analysis of variance. Results: The results of the study indicated that there was a significant difference among the three groups of parents of normal children and parents of children with autism and attention deficit hyperactivity disorder in each component of coherence (p<0.05). Parents of children with attention deficit hyperactivity disorder had the lowest mean score in coherence (90.96), while the highest score (101.93) was for the group of parents with normal children. There was a significant difference between the three groups of parents in each component of defense mechanism (p<0.05). Conclusion: Based on the results of the current research, parents of normal children and parents of children with autism and attention deficit hyperactivity disorder experience higher levels of mental stresses related to parenting, which may be caused by the special needs of these children and the distinctive psychological and mental differences between them and their peers. In this way, planning and implementing appropriate psychological and educational interventions for the parents of these children, with an emphasis on the initial interventions, can be very helpful.