چکیده:
امنیت از اجزای نیاز های اولیه در هر اجتماع و کشور و به مثابه اکسیژن و هوا
برای آحاد اجتماعات بشری است. از میان کارکرد های متفاوت دولت، تامین
امنیت مهمترین کارکرد دولت ها تلقی می شود و فیلسوفان سیاسی دولت مدرن
در غرب همچون توماس هابز، دولت سازی مدرن را بر مبنای امنیت تئوریزه
کردهاند اما عامه مردم به طور معمول ارزش ملموس این امنیت را زمانی می دانند
که به ناامنی مبتلا شوند. تحولات کشور هایی چون سوریه، لیبی و عراق شواهدی
ملموس و دال بر این مدعاست.
امنیت و امنیت ملی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید متکی بر آموزه های
اسلامی و بر امنیت به معنای «موسّع» باشد. این امنیت ابعاد گوناگون فرد،
جامعه، مادی، معنوی و حتی حیات اخروی را در بر می گیرد. در این نوشتار
ضمن نگاهی بسیار فشرده به نظریه های امنیت مانند واقع گرایی، آرمان گرایی و
نظریه های ترکیبی و مکتب کپنهاک، تلاش می شود به چهارچوب اولیه مفهومی
امنیت در منابع اسلامی دست یابد. گزاره های کوتاه از هستی شناسی و
استخراج » موسّع از امنیت « انسان شناسی از منابع اسلامی معطوف به مفهوم
می شود. موضوعیت هویت پایه بودن امنیت پس از برخورد تمدن مستحدث غرب
و عدال تپایه بودن امنیت، در کانون این نوشتار قرار دارد. بدون حفظ و پایداری و
تسجیل هویت اسلامی ایرانی و بدون عدالت، امنیت یا امنیت پایدار به دست
نمی آید. صلح و جنگ نیز باید عادلانه و توسعه و پیشرفت نیز باید عادلانه باشند
و دولتها با ظلم نمی پایند.
خلاصه ماشینی:
در اين حالت رابطۀ امنيت چه در تعريف مضيق و يا موسّع آن با الگوي پيشرفت اسلامي ايراني ازيک سو و عدالت ازسويديگر معماي اين نوشتار است ؛ به ويژه آنکه هويت بعدي امنيتي پيدا ميکند و عدالت و امنيت نيز در برخي حالت ها و وضعيت ها جمع ناپذير ميشوند و در تقاطع قرار ميگيرند؛ يعني دستيابي به عدالت ، مخل امنيت و پيگيري امنيت نيازمند صرف نظرکردن از عدالت است .
امنيت هويت پايه و عدالت پايه در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت امنيتيسازي حرکتي کلامي است ؛ يعني حرکت بيان و نوع و بيان مطلب توسط گوينده است که امنيت را تعريف مي کند (هرسيج و فتاحي، ١٣٨٩: ١١٥) و موضوعي را امنيتي يا آن را غيرامنيتي ميسازد.
رويکردهاي امنيت هويت محور مطابق با نظريه بوزان يا رابرت مندل (١٣٧٧) يا گيدنز (١٣٧٧) که مرکز ثقل مباحث امنيتي را مباحث هويتي قرار ميدهد، در الگوي پيشرفت اسلامي ايراني در امنيت هويت پايه و عدالت پايه در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت قالب فشار هويتي از بيرون در دو قالب مثال امنيتيشدن حقوق بشر در ايران يا امنيتيشدن خرده هويت هاي قومي به صورت دروني خود را نشان دهد.
در آن صورت آن مدرنيزاسيون متکي بر سنت ايراني اسلامي است و به طور بنيادين معماي سنت و تجدد يک بار و براي هميشه حل وفصل ميشود و هويت امنيتي يا امنيت هويت پايه در مقام عمل ، تحقق عيني پيدا ميکند.
خلاصۀ سازوکار امنيتيسازي حقوق بشر در جمهوري اسلامي را ميتوان در اين مراحل تنظيم کرد: امنيت هويت پايه و عدالت پايه در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت ١.