چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر اهمال کاری تحصیلی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه نهم شهر اصفهان در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ میباشد. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی، پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری برای دو گروه آزمایش و گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر پایهی نهم بود که نمونه مورد نظراز میان آنها با روش نمونه گیری خوشهای طبقهای انتخاب گردید و با انجام غربالگری واجرای پرسش نامه اهمال کاری تحصیلی سولمون و راثبلوم (۱۹۸۴) و عزت نفس کوپر اسمیت (۱۹۶۷) ۴۰ نفر ازدانش آموزانی که بیشترین نمره اهمال کاری و کمترین نمره عزت نفس را اخذ نمودند، انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شاخص پیشرفت تحصیلی با استفاده از میانگین نمرات مستمر و نمرات ترم اول معین گردید. سپس گروه آزمایش ۸ جلسه آموزش ذهن آگاهی دریافت نمودندو نتایج آنها از طریق تحلیل کواریانس و SPSS مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج، تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش وگنترل در هریک از متغیرها در مرحله پس آزمون و پیگیری مشاهده گردید. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بر افزایش میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی و کاهش اهمال کاری تحصیلی در گروه آزمایش تاثیر داشته است. به نظر میرسد تمرینهای ذهن آگاهی با افزایش آگاهی افراد از لحظه حال از طریق فنونی مثل توجه به تنفس و بدن، آگاهی از اینجا و اکنون و پردازش اطلاعات و... برافراد اثر میگذارند. لذا با توجه به اثرات مثبت این آموزش، استفاده گسترده از آن توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی بر افزایش میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی و کاهش اهمال کاری تحصیلی در گروه آزمایش تأثیر داشته است.
فرضیات مورد بررسی در این مطالعه عبارتند از: فرضیه کلی تحقیق عبارت است از روش آموزش گروهی مدیریت شناختی-رفتاری استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر اهمال کاری تحصیلی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه نهم تأثیر دارد.
میانگین نمرات گروه آزمایش برابر با 46/65 و گروه گنترل برابر با 33/83 میباشد که نشان میدهد اهمال کاری تحصیلی گروه آزمایش کاهش یافته است و بر اساس مجذور اتا 9/83 درصد واریانس متغیر وابسته (اهمال کاری تحصیلی) به وسیله متغیر مستقل آموزش گروهی ذهن آگاهی تبیین میشود.
نتایج تحلیل کوواریانس مربوط به مقایسه میانگین نمرات اهمال کاری تحصیلی گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پیگیری بعد از کنترل نمرههای پیش آزمون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} F در آزمون کوواریانس با درجه آزادی 1 و 37 برابر با 222/215 میباشد و در سطح 000/0 معنادار مقدار، بنابراین نتیجه میگیریم که اهمال کاری تحصیلی گروه آزمایش و کنترل با یکدیگر تفاوت معناداری داشته.
که نشان میدهد معدل گروه آزمایش افزایش یافته است و بر اساس مجذور اتا 7/67 درصد واریانس متغیر وابسته (پیشرفت تحصیلی) به وسیله متغیر مستقل آموزش گروهی ذهن آگاهی تبیین میشود.
با توجه به نتایج به دست آمده، میانگین نمرات عزت نفس گروه آزمایش در مرحلهی پس آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است و بر اساس مجذور اتا 7/73 درصد واریانس متغیر وابسته (عزت نفس) به وسیله متغیر مستقل (آموزش گروهی ذهن آگاهی) تبیین میشود.