چکیده:
یکی از مولفه های اصلی کیفیت در نظام آموزش عالی، کیفیت تدریس است. کیفیت این مولفه نیز بستگی به کیفیت روش یاددهی یا همان تدریس دارد. درواقع ارتقای حرفهای و بهبود کیفیت تدریس ازجمله راهبردهای عمدهی دانشگاهها میباشد از این رو هدف مقاله حاضر بررسی ادراک زیسته شده و تجربه شده دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت آموزشی و آموزش عالی از کیفیت تدریس اساتید می باشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش پدیدارشناسی می باشد و از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای گردآوری داده ها بهره برده شده است. جامعه این پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی بودند که با توجه به نمونه گیری نظری با ۳۴ نفر از دانشجویان مصاحبه به عمل آمد. برای بررسی کیفیت تدریس از پنج سوال بهره گرفته شد که سه سوال اول وضعیت تدریس در شرایط فعلی سوال چهارم وضعیت ایده آل تدریس از نظر دانشجویان و سوال پنجم نقش دانشجو را در افزایش کیفیت تدریس را مورد بررسی قرار می دهد. نتایج پژوهش نشان داد که در حال حاضر از نظر دانشجویان کیفیت تدریس اساتید نتوانسته انتظاراتی که آنها از یک تدریس با کیفیت دارند را برآورده کند هر چند اساتیدی هستند که رضایت دانشجویان در امر تدریس را فراهم کرده اند. بیشتر علت نارضایتی دانشجویان نشات گرفته ازعواملی مانند ۱- استفاده نکردن از روش های تدریس کارامد۲ - به روز نبودن منابع درسی، ۳-استفاده صرف اساتید از کتاب های خود به عنوان منبع، ۴-عدم استفاده اساتید از روش های روز تدریس ۵- بی توجهی به فعالیت های پژوهشی اصیل می باشد. نهایتا عواملی مانند استفاده از روش های تدریس کارامد به عنوان افزایش دهنده کیفیت تدریس در نظر گرفته شد. به علاوه روحیه مطالبه گری دانشجو و آمادگی های قبلی دانشجویان از دیگر علت هایی هستند که باعث افزایش کیفیت تدریس هستند.
خلاصه ماشینی:
بررسی تجارب زیسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت آموزشی و آموزش عالی از کیفیت تدریس اساتید (یک مطالعه پدیدار شناسی) حسین عبداللهی و سعیده تقی زاده * و جمال حاجی چکیده يکی از مولفه های اصلی کیفیت در نظام آموزش عالی، کیفیت تدريس است.
درواقع ارتقای حرفهای و بهبود کیفیت تدريس ازجمله راهبردهای عمدهی دانشگاهها میباشد از این رو هدف مقاله حاضر بررسی ادراک زیسته شده و تجربه شده دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت آموزشی و آموزش عالی از کیفیت تدریس اساتید می باشد.
آیاکیفیت تدریس اساتید انتظارت آنهارا برآورده کرده است ؟از نظر دانشجویان کیفیت تدریس چه مواردی را در برمی گیرد؟ پیشنهاد های دانشجویان برای بهبود کیفیت تدریس چه می باشد؟ پیشینه پژوهش رضاپور میرصالح، زمانی و اسماعیلی بیگی ماهانی (1397) به بررسی و مقایسه کیفیت خدمات آموزشی و کیفیت تدریس در دانشگاه های شهرستان میبد پرداخته اند.
علاوه بر این اسدی، غلامی و بلند همتان (1393) به بررسی عوامل و مولفه های تدریس اثربخش در آموزش عالی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان پرداخته اند.
اما متاسفانه این موضوع در دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یکی از دانشگاه های پیشرو ر حوزه علوم انسانی و به ویژه در رشته های مدیریت آموزشی و آموزش عالی مورد غفلت واقع گردیده است و فقط در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تحقیقی با این عنوان یافت می شود که نتایج آن نشان دهنده رضایت دانشجویان از کیفیت تدریس اساتیدمی باشد(بامنی مقدم ، رفیعی).