چکیده:
هدف: در این پژوهش به اجرای فاز تعیین و تدوین استراتژیهای یک شرکت تولید مواد اولیه دارویی با استفاده از ابزار SWOT پرداخته شده است. SWOT ابزاری است که برای بررسی عوامل داخلی و خارجی و شناسایی استراتژیها بهکار میرود. روش: برای اولویتبندی استراتژیها، بهدلیل تعامل و وابستگی میان زیرفاکتورهای SWOT و همچنین برای ایجاد انعطافپذیری در مدل و وارد کردن دادههایی نظیر دانش، تجربه و قضاوت انسانی و دریافت پاسخهای کاملاً کاربردی و دقیق در مدل پیشنهادی، از روش فرایند تحلیل شبکهای گروهی فازی (Fuzzy ANP) استفاده شده است. یافتهها: اولویت استراتژیها عبارتاند از: اضافهکردن محصولهایی با حاشیه سود بالا و پس از آن بهترتیب، استراتژیهای افزایش بازده و ظرفیت محصولها، تأکید بر بازاریابی و اختصاص بخشی از درصد فروش به آن، تمرکز و سرمایهگذاری روی صادرات، بهبود و ارتقای فرایند تحقیق و توسعه، کاهش قیمت تمامشده و در نهایت، قیمت فروش و حذف محصولهای بدون توجیه اقتصادی. نتیجهگیری: بهکارگیری فرایند تحلیل شبکهای، موجب میشود که فرض وابستگی میان عوامل، زیرعوامل و گزینهها در ساختار سلسلهمراتبی در نظر گرفته شود. استفاده از تئوری فازی موجب شده است که نقص استفاده از نظرهای نادقیق تصمیمگیرندگان برطرف شود.
Objective: The SWOT technique has been used to formulate strategies of a raw materials pharmaceutical producer in Iran. Methods: One of the main weaknesses of the SWOT method is that it does not rank the strategies, especially if there is a dependency between the criteria. The study also provides flexibility in the model for contribution of data such as knowledge, experience and human judgment which results in operational strategies and precise responses in the model we applied fuzzy analytical network process (FANP). Results: The priorities of the strategies in this case study are: 1- Adding high-profit margin products, 2- Increasing product efficiency and capacity, 3- Focusing on marketing and allocating a portion of sales percentage- 4- Focusing and investing on exports 5- Improving the R&D process 6- Reducing the cost of sales and ultimately selling price 7- Removing products that have no economic justification. Conclusion: Applying the Analysis Network Process (ANP) causes the assumption of dependency among factors, sub-factors, and options in the Analytical Hierarchy Process, and the application of fuzzy theory eliminates the inaccuracy of the decision makers' inaccurate views.
خلاصه ماشینی:
اولويت بندي استراتژي هاي سازماني با به کارگيري مدل SWOT و فرايند تحليل شبکه اي گروهي فازي (مطالعه موردي : شرکت توليد مواد اوليه دارويي ) امير همايون سرفراز * نويسنده مسئول ، استاديار، گروه مهندسي صنايع ، دانشکده مهندسي صنايع ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد تهران جنوب ، تهران ، ايـران .
روش : براي اولويت بندي استراتژي ها، به دليل تعامل و وابستگي ميان زيرفاکتورهاي SWOT و همچنين براي ايجاد انعطـاف پـذيري در مدل و وارد کردن داده هايي نظير دانش ، تجربه و قضاوت انساني و دريافت پاسخ هاي کاملا کاربردي و دقيق در مدل پيشنهادي ، از روش فرايند تحليل شبکه اي گروهي فازي (Fuzzy ANP) استفاده شده است .
متغيرهاي زباني و اعداد فازي براي بيان درجه اهميت (رجوع شود به تصوير صفحه) گام پنجم درجه اهميت نسبي (اولويت نسبي ) هر يک از زيرفاکتورهاي SWOT را با استفاده از مقايسه هاي زوجـي و اعـداد فـازي (مجموعه متغيرهاي بياني ) طبق جدول ٢ با يکديگر مقايسه کرده و درجه اهميت (وزن ) هر يک از شاخص ها را بر اساس روش تحليل توسعه اي چانگ محاسبه کنيد ((WSub-f)tocat).
به همين منظور و براي پاسخ به پرسش دوم مقاله ، رتبه بندي استراتژي ها، از روش ترکيب فرايند تحليل شبکه اي گروهي و تئوري فازي (Fuzzy ANP)، استفاده شده است .