چکیده:
امروزه کشورهای مختلف با توجه به عوامل تاریخی و فرآیندهای ساخت برندینگ و تصویر سازی در عرصۀ داخلی، منطقه ای و بین المللی، به روشهای مختلفی توسط مخاطبان کشورهای دیگر ادراک می شوند. مقاله حاضر با روشی توصیفی – تحلیلی و با تشریح مفهوم برندینگ و تصویر سازی ملی ، تصویر و برند روسیه را در دنیای امروز با تاکید بر ایران بررسی می کند. سوال اساسی پژوهش حاضر این است که اصولاً تصویر و برندینگ روسیه در ایران امروز چگونه ادراک می شود؟ در پاسخ به سوال، فرضیه اساسی مقاله حاضر این است که تصویر روسیه در محیط پیرامونی از جمله ایران و بین المللی تصویری منفی بوده که بخشی از آن بر مبنای کمپین تبلیغاتی شدید رسانه ای در غرب و بخشی دیگر بر مبنای دلایلی تاریخی و رویای ابرقدرتی سخت افزاری و قلدرمآبی امروز حلقه بسته سیاستمداران و نخبگان الیگارشی روسی می باشد که میراث حکومت شوروی است. بر همین اساس برند و تصویر روسها در بین جامعه مدنی ایران و تا حدوی غرب (جدا از بحث دولتها) بر مبنای دلایل تاریخی و سیاسی مشترک است و این تصویر منفی و تیره بوده است. عامل اساسی این تصویر منفی روسیه در ایران، تاریخ می باشد.
The perception of a nation's image by foreign audiences has a historical, cultural, political and international background. Russia with thousands of years of history and identity is a good case for study. The paper examines the image and brand of Russia in today's world with an emphasis on Iran and it is using a descriptive-analytical method with describing the concept of nation branding and nation image making. The main question of paper is How Russia's image in Iran perceived? To answer the question, the paper emphasis that image of Russia in the regional and international environment, including Iran, is a negative image, partly based on a massive media advertising campaign in the West and partly is based on historical reasons. In other hands, part of this negative image came from the dreaming of the superpower by Russia and also bullying of the closed ring of Russian oligarchy politicians and elites for other countries, which is the legacy of the Soviet government. Accordingly, the brand and image of Russia between civil society in Iran and the West (apart from the discussion of governments) are common on the basis of historical and political reasons, and this image was and is negative and dark. The main factor behind this negative image of Russia in Iran is history.
خلاصه ماشینی:
سوال اساسي پژوهش حاضر اين است که اصولا تصـوير و برنـدينگ روسـيه در ايـران امروز چگونه ادراک ميشود؟ در پاسخ به سوال ، فرضيه اساسي مقاله حاضر اين است که تصـوير روسيه در محيط پيراموني از جمله ايران و بين المللي تصويري منفي بوده کـه بخشـي از آن بـر مبناي کمپين تبليغاتي شديد رسانه اي در غرب و بخشي ديگر بر مبناي دلايلي تاريخي و روياي ابرقدرتي سخت افزاري و قلدرمآبي امروز حلقه بسته سياستمداران و نخبگـان اليگارشـي روسـي ميباشد که ميراث حکومت شوروي است .
بر همين اساس مقاله حاضر بر مبناي مباحث برندينگ و تصوير سازي ملي، بـه تشـريح تصـوير و برندينگ ملي روسيه در جهان خاورميانه با تاکيد بر ايران ميپردازد و بر اين امر اذعان ميکنـد که تصوير روسيه در ايران و در بين افکار عمومي جامعه مدني (به دلايـل تـاريخي و سياسـي) همانند کشورهاي غربي (به دلايل تاريخي، کمپين رسـانه اي و مسـئله اوکـراين و شـبه جزيـره کريمه ) تصويري منفي بوده است .
به طوري که در غرب اين مسئله با هويت دولت هاي غربي و سياسـت خـارجي آن هـا گره خورده است و دولت ها و ساختار سياست گذاري پايه گذار ترويج و گسترش برندينگ و تصوير سازي منفي روسيه بوده اند، در حالي که در ايران امروز نه در حوزة دولتي بلکـه در سـطح افکـار عمومي جامعه و بر مبناي فرهنگ سياسي و تاريخ ، برندينگ ملي روسيه و هويت روسـي منفـي است و اين تصوير و برند منفي حتي يا ايجاد روابط حسنه و استراتژيک بين دولت هـاي ايـران و روسيه نيز به قوت خود باقي مانده است .