چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی مؤلفههای آموزش و پرورش استاندارد، از نظر خبرگان آموزشی انجام گرفت. روش تحقیق آمیخته و نوع تحقیق توصیفی-پیمایشی بود. دادهها به صورت مصاحبه و میدانی گردآوری گردید. جامعه آماری کارشناسان و خبرگان در حوزه آموزش و پرورش بودند در بخش کیفی با رویکرد نمونه گیری هدفمند گلوله برفی، تعداد 21 نفر جهت مصاحبه در بخش کمی برای گردآوری دادههای مورد نیاز، تعداد 260 نفر از خبرگان و کارشناسان در حوزه آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 97-96 به روش نمونه گیری خوشهای سهمیهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده گردید. برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازه گیری نیز از آلفای کرونباخ، روایی محتوایی و همزمان استفاده شد. برای تحلیل دادههای کیفی از روش داده بنیاد و برای دادههای کمی از شاخصهای توصیفی، آزمون فریدمن نرم افزار SPSS21 استفاده شد. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که آموزش و پرورش دارای سه بعد بنیادی، ساختاری و فرایندی است. همچنین مؤلفه های آموزش و پرورش استاندارد مطالعه حاضر مشتمل بر 27 مؤلفه به روش کدگذاری به دست آمد.
خلاصه ماشینی:
) نیز انجام گرفته ، همچنین به گزارش معاونت تدوین و ترویج استاندارد ایران ، برای اولین بار در سال ١٣٩٣ نشست مشترکی به منظور ترویج فرهنگ استاندارد در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شده است ، با این حال متاسفانه تاکنون استانداردهای مدون شده ای و الگوی استاندارد خاصی برای کیفیت بخشی به زیر نظام های آموزشی ( آموزش پیش دبستانی، دوره ابتدایی، متوسطه ، فنی و حرفه ای و تربیت معلم ) با توجه به فرهنگ و خصوصیات ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران در دسترس نیست .
مهر علی زاده و همکاران (١٣٩٢)، برای ارائه الگوی پارادایم بازسازی و بهسازی نظام استاندارد مهارت بر اساس روش داده بنیاد، به مطالعه موردی در اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خوزستان پرداخته و در این پژوهش برای تبیین موضوع به عناصر پنجگانه مرتبط با استانداردهای آموزشی ( پدیده مورد مطالعه ، شرایط علی، زمینه تاثیر گذار، عامل های مداخله گر، راهبردهای مورد نظر و پیامدها) توجه کرده و نتیجه میگیرد که سوابق نظری و تجربی و دیدگاه های مطرح شده در خصوص استانداردهای آموزشی، بیانگر این است که چنانچه در جامعه نسبت به استانداردهای آموزشی و شغلی احساس نیاز به وجود آید بسیاری از مشکلات حاشیه ای استانداردهای شغلی و آموزشی مرتفع خواهد شد.
Interstate Teacher Assessment and Support Consortium (InTASC) Model Core Teaching Standards: A Resource for State Dialogue.