چکیده:
هدف این تحقیق تدوین الگوی هویت دانشآموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی در دانشآموزان دوره اول متوسطه برای ارائه الگوی مناسب بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش محتوای کتب درسی علوم اجتماعی پایه هفتم، هشتم و نهم و خبرگان حوزه تعلیم و تربیت بودند که با توجه به اصل اشباع نظری تعداد 9 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته بود و اعتبار دادهها و یافتهها با روشهای بازبینی مشارکتکنندگان و بررسی خبرگان تایید شد. همچنین دادهها با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مولفههای تشکیل دهنده هویت شامل جامعه و روابط اجتماعی، خانواده و والدین، وسایل ارتباط جمعی، سن، مدرسه، نظام آموزشی، آینده شغلی، شخصیت فرد و معلمان بودند. علاوه بر آن بر اساس مولفههای مذکور الگوی مناسب هویت دانشآموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی علوم اجتماعی در دانشآموزان دوره اول متوسطه طراحی شد.
خلاصه ماشینی:
همچنین نمایش رویاگونه ارزش های دیگر کشورها و ضعف در اراه مفاهیم استوار فرهنگی و دینی به نوجوانان مساله هویت دینی ، ملی و خانوادگی دانش آموزان ایرانی را تهدید می کند و بخش عظیمی از جمعیت انسانی که باید در جهت آبادانی و حفظ آرمان ها و ارزش های کشور آموزش های لازم را ببینند و در آینده به خدمت گرفته شوند به نحو احسن و شایسته مورد استفاده قرار نمی گیرند (قریشی ، مظاهری و امیری ، ١٣٩٣).
بنابراین در جدول ١ نتایج جملات مرتبط و مضامین پایه جهت تدوین الگوی هویت دانش آموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی علوم اجتماعی گزارش شده است .
در جدول ٢ نتایج مضامین پایه و مضامین اصلی جهت تدوین الگوی هویت دانش آموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی علوم اجتماعی گزارش شده است .
الگوی هویت دانش آموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی علوم اجتماعی بحث و نتیجه گیری به نظر می رسد دستگاه رسمی فرهنگی از جمله نظام آموزش و پرورش در انتقال آموزه های هویتی دچار ناتوانی شده است .
سپس مضامین پایه در ٩ مضمون اصلی شامل جامعه و روابط اجتماعی ، خانواده و والدین ، وسایل ارتباط جمعی ، سن ، مدرسه ، نظام آموزشی ، آینده شغلی ، شخصیت فرد و معلمان طبقه بندی شدند و بر اساس آن الگوی هویت دانش آموزان به منظور طراحی محتوای کتب درسی در دانش آموزان دوره اول متوسطه ارائه شد.