چکیده:
هدف پژوهش طراحی مدلی جهت توسعه معنویت در سازمان آموزشی بود. پژوهش از نظر شیوه اجرا ترکیبی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاه بودند که تعداد 10 نفر با توجه به اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی کارکنان دانشگاههای جامع علمی کاربردی استان تهران (3950 نفر) بودند که تعداد 375 نفر با توجه به فرمول کوکران با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. اطلاعات و دادهها با روشهای یادداشتبرداری، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته جمعآوری شدند. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار تایید و پایایی مصاحبه با روش توافق درون موضوعی و پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی، آزمونهای فریدمن و تی و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که عوامل اثرگذار بر توسعه معنویت در سازمان آموزشی شامل عوامل فردی (ارتباط، ایمان، خودتعالی و همدردی) و عوامل سازمانی (سازگاری ارزشها، کار معنادار و نگرش مثبت) بود. همچنین بین وضع موجود و مطلوب در مولفههای ایمان و کار معنادار تفاوت معناداری وجود نداشت و مولفه همدردی در وضع مطلوبی قرار داشت، اما مولفههای ارتباط، خودتعالی، سازگاری ارزشها و نگرش مثبت در وضع نامطلوبی قرار داشتند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که عوامل اثرگذار بر توسعه معنویت در سازمان آموزشی شامل عوامل فردی (ارتباط ، ایمان ، خودتعالی و همدردی ) و عوامل سازمانی (سازگاری ارزش ها، کار معنادار و نگرش مثبت ) بود.
در پژوهشی دیگر یعقوبی ، رقیبی و مطهری (١٣٩٢) ضمن بررسی رابطه بین معنویت سازمانی و شادکامی کارکنان : یک مطالعه موردی در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی گلاتسن به این نه جیت رسیدند که یک سازمان معونی مینتب بر ارزش ، توسعه فردی و محیط کاری حمایتی و فعال متکی است .
نتایج آزمون تی برای مقایسه وضع موجود و وضع مطلوب مولفه های توسعه معنویت در سازمان آموزشی (رجوع شود به تصویرصفحه) بر اساس نتایج جدول فوق که در آن میانگین های مولفه ها با میانگین فرضی ٣ مقایسه شده است ، مشخص شد که بین وضع موجود و مطلوب در مؤلفه ایمان و کار معنادار تفاوت معناداری وجود ندارد و مؤلفه همدردی در وضع مطلوبی قرار دارد، اما مولفه های ارتباط ، خودتعالی ، سازگاری ارزش ها و نگرش مثبت در وضع نامطلوبی قرار دارند.
یافته ها نشان داد که عوامل اثرگذار بر توسعه معنویت در سازمان آموزشی شامل دو عامل فردی و سازمانی هستند که عامل فردی شامل مولفه های ارتباط ، ایمان ، خودتعالی و همدردی و عامل سازمانی شامل مولفه های سازگاری ارزش ها، کار معنادار و نگرش مثبت بود.