چکیده:
هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل سازمانی در توسعه منابع انسانی در سازمان سما بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مسئولین سازمان سما (مدیران و معاونان، معاون منابع انسانی، کارشناسان حوزه معاونت منابع انسانی، معاونین واحدها و کارشناسان منابع انسانی واحدها) در سال 1397 بودند. در بخش کیفی با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری 15 نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری خوشهای 400 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته (58 گویهای) بود. پایایی مصاحبه با روش پایایی بین دو کدگذار تایید شد و پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. دادهها با روشهای تحلیل محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی به کمک نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل سازمانی موثر در توسعه منابع انسانی سازمان سما شامل عوامل ساختاری، رفتاری و زمینهای هستند. بنابراین زمانی میتوان شاهد توسعه منابع انسانی در سازمان سما شد که میزان رسمیت، پیچیدگی و تمرکز کاهش یابد و به استراتژیها، فرهنگ سازمانی، توسعه فناوری اطلاعات، مشتریان، رقبا و قوانین آموزش و پرورش بیشتر توجه شود.
خلاصه ماشینی:
بنابراین زمانی می توان شاهد توسعه منابع انسانی در سازمان سما شد که میزان رسمیت ، پیچیدگی و تمرکز کاهش یابد و به استراتژی ها، فرهنگ سازمانی ، توسعه فناوری اطلاعات ، مشتریان ، رقبا و قوانین آموزش و پرورش بیشتر توجه شود.
Alam, Sarkar & Chowdhury 2.
Judrups, Zandbergs, Arhipova & Vaisnore 3.
Collings, Wood & Szamosi 4.
از یک سو قابلیت انطباق سازمان در مواجهه با تغییرات سریع امروزی کاهش و عملکرد سازمانی کنترل می یابد و از سوی دیگر کارکنان و منابع انسانی سازمان ، استعدادها، شایستگی ها و توانایی های خود را محصور در سازمان می بییند که برای آنها امکان رشد و پیشرفت مهیا نمی کند و از این طریق نارضایتی و بی انگیزگی آنها افزایش می یابد (بیگی و قلی پور، ١٣٩٥).
Nishigaki, Ezoe, Kitajima & Hata 4.
ضرورت انجام این پژوهش جهت شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توسعه منابع انسانی ، معرفی این عوامل در قالب یک مدل و مشخص نمودن تأثیر آنها بر توسعه منابع انسانی در سازمان سما (سازمان مدارس آزاد اسلامی ) به عنوان تنها سازمان غیردولتی فعال در زمینه آموزش پیش از دانشگاه و بخش آغازین تحصیلات عالی با گستره وسیع عملکردی در سراسر کشور انکارناپذیر بوده و اهمیت دارد تا یافته های آن در دو سطح مدارس و آموزشکده ها در اختیار مدیران این سازمان ها قرار گیرند تا در میدانی رقابتی موجود با سایر مؤسسات آموزشی مورد استفاده قرار گیرند و منجر به ارتقا و توسعه سازمانی قرار گیرند.
در نتیجه نتایج تحلیل محتوا برای شناسایی عوامل سازمانی مؤثر در توسعه منابع انسانی در سازمان سما در جدول ٢ قابل مشاهده است .