چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش و تعهد سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد بود.پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری این تحقیق،کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد شامل 98نفر بودند. با توجه به کم بودن تعداد کارکنان از روش سرشماری استفاده شد.پس ازتوزیع پرسشنامه ها ،تعداد 84 پرسشنامه که بطور کامل تکمیل شده بودند،مورد تحلیل قرار گرفت.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مدیریت دانش جان سن وهمکاران(1999(و تعهد سازمانی آلن و می یر (1997) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آنها تایید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 98% و 76%محاسبه شد.داده ها به کمک نرم افزار spss و با روش های ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که بین مدیریت دانش و تعهد سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد. بین نوآوری و تعهد سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد. بین دانش و تعهد سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که بین مدیریت دانش و تعهد سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد.
مصطفی لو ومستقیمی (١٣٩٥)در پژوهشی رابطه مدیریت دانش و تعهد سازمانی را در بین کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی استان گلستان بررسی کردند.
سعیدی و حقیقت ( ١٣٩٤) به مطالعه ای در مورد بررسی رابطه بین مدیریت دانش و تعهد سازمانی در بین کارکنان اداری آموزشگاه های مقطع متوسطه آموزش و پرورش شهرستان گنبد کاووس پرداختند.
مصطفی لو(١٣٩١)در پژوهش خود به این نتیجه رسید که بین مدیریت دانش و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیات پژوهش فرضیه اصلی : بین مدیریت دانش وتعهد سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد.
فرضیه های فرعی ١ ـ بین نوآوری وتعهد سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد.
همبستگی مدیریت دانش و تعهد سازمانی (رجوع شود به تصویرصفحه) فرضیه اول : بین نوآوری و تعهد سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد.
نتایج فرضیه اصلی پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و تعهد سازمانی کارکنان رابطه مثبت وجود دارد.
نتایج فرضیه پنجم نشان داد که دانش نقش بیشتری نسبت به نوآوری در تعهد سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد دارد.
بررسی رابطه بین مؤلفه های مدیریت دانش با تعهد سازمانی (مطالعه موردی کارکنان آموزش و پرورش ناحیه ٢ شهرستان ارومیه .