چکیده:
این پژوهش با هدف مقایسه سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر پایه هشتم دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری انجام شد. طرح پژوهش علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان آنان 45 دانشآموز دارای مشکل یادگیری مراجعهکننده به مراکز مشاوره و 45 دانشآموز بدون مشکلات یادگیری همتا شده با آنها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس سازگاری تحصیلی آزمون شخصیتی کالیفرنیا و پرسشنامه رشد اجتماعی استفاده شد. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیری با نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروهها با و بدون مشکلات یادگیری از نظر سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر دانشآموزان با مشکلات یادگیری در مقایسه با دانشآموزان بدون مشکلات یادگیری از نظر سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی در سطح پایینتری قرار داشتند (001/0>P). بنابراین نتایج حاکی از توجه خاص به دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری در جهت بهبود سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی است.
خلاصه ماشینی:
Doss, Caplan, Siddarth, Bursch, Falcone & et al 4.
Perret, Ayad, Dauvier & Congard 6.
Plagerson, Patel, Hochfeld & Ulriksen 5.
همچنین به پژوه ، حسین خانزاده ، سیدنوری ، یحیی زاده و کریمی (١٣٩٥) ضمن پژوهشی با عنوان مقایسه دانش آموزان دارای و بدون ناتوانی یادگیری در موقعیت های اجتماعی دشوار به این نتیجه رسیدند که کودکان دارای ناتوانی یادگیری در مقایسه با کودکان عادی در موقعیت های اجتماعی عملکرد پایین تری داشتند.
به عبارت دیگر دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری در مقایسه با دانش آموزان بدون مشکلات یادگیری از نظر هر دو متغیر سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی در سطح پایین تری قرار دارند (٠٠٠١ بحث و نتیجه گیری مشکلات یادگیری یکی از بزرگ ترین و شاید جنجال برانگیزترین مقوله های آموزش و پرورش استثنایی است و این اصطلاح برای کودکانی که در رشد زبان و مهارت های ارتباطی و یادگیری مشکل دارند، بکار می رود.
با توجه به مطالب مطرح شده پژوهش حاضر با هدف مقایسه سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان دختر پایه هشتم دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری انجام شد.
یافته ها نشان داد که دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری در مقایسه با دانش آموزان بدون مشکلات یادگیری از نظر سازگاری تحصیلی در سطح پایین تری قرار داشتند.
همچنین یافته ها نشان داد که دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری در مقایسه با دانش آموزان بدون مشکلات یادگیری از نظر رشد اجتماعی در سطح پایین تری قرار داشتند.
Social skills training of children with learning disability.
A comparison of children with and without learning disabilities on social problem–solving skills, school behavior and tamely background.