چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای مدیریت دانش، مهارتهای کارآفرینی و توانمندسازی کارکنان با اثربخشی سازمانی و ارائه الگوی مناسب بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان رشته مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی بودند که با استفاده از اصل اشباع نظری تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال 1397 بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 300 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات و دادهها از روشهای کتابخانهای، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامههای مدیریت دانش (نوناکا و تاکیوچی، 1995)، مهارتهای کارآفرینی (اسمیت، 2003)، توانمندسازی کارکنان (اسپریتزر، 1995) و اثربخشی سازمانی محققساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها با نظر متخصصان و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ تایید شد. برای تحلیل دادههای بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و دادههای بخش کمی از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. مولفههای اثربخشی سازمانی شامل تعهد سازمانی، سلامت سازمانی، نوآوری سازمانی و رضایت شغلی بود. بین راهبردهای مدیریت دانش، مهارتهای کارآفرینی و توانمندسازی کارکنان و ابعاد آنها با اثربخشی سازمانی همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین شاخصهای برازش مدل حاکی از برازش مناسب مدل بود.
خلاصه ماشینی:
برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از روش های کتاب خانه ای ، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه های مدیریت دانش (نوناکا و تاکیوچی ، ١٩٩٥)، مهارت های کارآفرینی (اسمیت ، ٢٠٠٣)، توانمندسازی کارکنان (اسپریتزر، ١٩٩٥) و اثربخشی سازمانی محقق ساخته استافده شد.
پژوهش ها حاکی از آن هستند که برخی ویژگی های سازمان با اثربخشی سازمانی رابطه دارند که از میان آنها می توان به راهبردهای مدیریت دانش ،٤ مهارت های کارآفرینی ٥ و توانمندسازی کارکنان ٦اشاره کرد.
Herwig, Garcia-Aponte, Golabgir & Rathore 5.
درباره رابطه راهبردهای مدیریت دانش ، ماهرت های کارآفرینی و توانمندسازی کارکنان با اثربخشی سازمانی پژوهش هایی انجام شده است که مهمترین آنها به شرح زیر می باشند.
با توجه به اهمیت اثربخشی سازمانی در رشد و توسعه سازمان و پیشینه پژوهشی اندک ، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای مدیریت دانش ، مهارت های کارآفرینی و توانمندسازی کارکنان با اثربخشی سازمانی و ارائه الگوی مناسب انجام شد.
در این پژوهش علاوه بر اطلاعات جمعیت شناختی مانند جنسیت ، سن ، تحصیلات و سابقه کار از چهار پرسشنامه راهبردهای مدیریت دانش ، مهارت های کارآفرینی ، توانمندسازی کارکنان و اثربخشی سازمانی استفاده شد.
در جدول ٤ نتایج شاخص های برازندگی مدل سازی معادلات ساختاری برای اطمینان از تاثیر راهبردهای مدیریت دانش ، مهارت های کارآفرینی و توانمندسازی کارکنان بر اثربخشی سازمانی در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ارائه شد.
در جدول ٥ نتایج ضرایب مسیر برای بررسی تاثیر راهبردهای مدیریت دانش ، مهارت های کارآفرینی و توانمندسازی کارکنان بر اثربخشی سازمانی در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ارائه شد.