چکیده:
هدف پژوهش تعیین شایستگیهای مؤثر در ارتقاء چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه با تکنیک دلفی بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ اجرا توصیفی - تحلیلی بود که در آن از تکنیک دلفی استفاده شد. جامعه پژوهش 16 نفر از خبرگان علمی و اجرایی در حوزههای مدیریتی و فرهنگی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان گیلان (870 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی میانگین، انحراف معیار، ضریب توافقی کندال و آزمون تی انجام شد. در این پژوهش ابتدا بر اساس ادبیات نظری و پژوهشی موجود 36 مؤلفه شناسایی و خبرگان آنها را بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت ارزیابی کردند و در نهایت پس از سه دور استفاده از دلفی 22 مؤلفه مؤثر در ارتقاء چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه شناسایی شد. مولفههای شناسایی شده شامل هوش فرهنگی، هوش عاطفی، پذیرش ایدهها، خلاقیت و تفکر واگرا، مدیریت مشارکتی و کار تیمی، تفکر سیستماتیک، آگاهی فرهنگی، خودکارآمدی، مدیریت تعارض، یادگیرنده بودن، خودکنترلی، مینیمالیسم فرهنگی، اعتماد به نفس، چابکی، یکپارچگی فرهنگی، تفکر انتقادی، اخذ چشمانداز از دیدگاههای دیگران، انطباق فرهنگی، تحمل ابهام، تأثیر و نفوذ، مدیریت ارتباطات و شایستگی علمی بودند که همگی بالاتر از حد متوسط بودند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال بودند که شایستگی ها یا مولفه های مؤثر در ارتقاء چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه ها کدامند؟ پس از بررسی ادبیات نظری و پژوهشی موجود ٣٦ شایستگی یا مؤلفه شناسایی شد که شامل تأثیر و نفوذ، اعتماد به نفس ، خوش بینی ، انعطاف پذیری ، انتقادپذیری ، شوخ طبعی ، تحمل ابهام ، خودکارآمدی مناسب ، اخذ چشم انداز از دیدگاه های دیگران ، چارچوب گریزی ، خلاقیت و تفکر واگرا، یادگیرنده بودن ، داشتن سعه صدر و مدارا با فرهنگ های دیگر، خودارزشیابی ، خودکنترلی ، تفکر انتقادی ، تفکر سیستمی ، توانایی درک احساسات دیگران (هوش عاطفی )، تجربه و تحصیلات دانشگاهی مرتبط ، آشنایی با برنامه ها و سیاست های علمی کشور، آشنایی با مدیریت نظام میان رشته ، آشنایی با استانداردهای اخلاق حرفه ای ، مینیمالیسم فرهنگی ، یکپارچگی فرهنگی ، هوش فرهنگی ، آگاهی فرهنگی ، پذیرش ایده های گوناگون ، تحلیل فرهنگی ، مدیریت مشارکتی ، شایستگی کار تیمی ، مدیریت ارتباطات ، مدیرتی تعارض ، پاسخگویی سریع ، آموزش مؤثر به کارکنان و مهارت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند.
در جدول ١ نتایج میانگین ، انحراف معیار و آزمون تی میزان اهمیت شایستگی ها یا مولفه های مؤثر در ارتقاء چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه ها با تکنیک دلفی بر اساس نظر خبرگان گزارش شده است .