چکیده:
هدف این پژوهش ارائه الگویی برای تربیت شهروند حرفهای در آموزش و پرورش ابتدایی کشور بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان آموزش و پرورش و در بخش کمی معلمان مدارس ابتدایی کشور (358000 نفر) بودند. حجم نمونه در بخش کیفی با استفاده از اصل اشباع نظری 10 نفر تعیین که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران 840 نفر تعیین که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش بخش کیفی مصاحبههای ساختاریافته و بخش کمی پرسشنامه محققساخته 160 سوالی تربیت شهروند حرفهای بود. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزار تأیید و پایایی ابزار با روش آلفای کرونباخ برای عوامل اثرگذار بر شهروند حرفهای (درونداد) 83/0، فرایند 79/0 و شهروند حرفهای (برونداد) 77/0 محاسبه شد. در بخش کیفی دادهها با روش کدگذاری نظری و در بخش کمی با روشهای تحلیل عاملی، مدلیابی معادلات ساختاری و آزمون تی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر در تربیت شهروند حرفهای شامل سه دسته درونداد، فرایند و برونداد است و مولفههای شناسایی شده الگوی شهروند حرفهای برازش مناسبی داشتند.
خلاصه ماشینی:
چندلر و هاولی ٣ (٢٠١٧) معتقدند که اغلب نواحی آموزش و پرورش تربیت شهروندی را به عنوان یک موضوع درسی در دوره های تعلیمات مدنی در نظر گرفته اند، با این حال علیرغم این تعهد آشکار به آماده سازی دانش آموزان برای ماشرکت در دموکراسی تعداد کیم از مانطق آموزشی از میزان موفقیت خود در این زمینه ارزیابی مناسبی داشتند.
Huda, Sabani, Shahrill, Jasmi, Basiron & Mustari 5.
Groves, Townson, Ofer & Herrera 6.
همچنین با توجه به شرایط کنونی در سازمان های آموزشی از جمله آموزش و پرورش وجود برنامه های منسجم برای تربیت شهروند حرفه ای ضروری است .
نتایج تحلیل عاملی برای شناسایی مولفه های تربیت شهروند حرفه ای در آموزش و پرورش ابتدایی کشور (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ١ نشان داد که متغیرهای ورودی یا درون داد شامل پنج مقوله اهداف و فلسفه تربیتی ، فناوری و تجهیزات ، نیروی انسانی ، معیارهای ارزیابی و استانداردها و منابع آموزشی ، متغیرهای میانجی یا فرایند شامل چهار مقوله آموزش های شهروندی ، پداگوژی ، محتوای آموزشی و کارکردهای پنهان تربیت و متغیرهای خروجی یا برون داد شامل سه مقوله شناخت مدنی ، توانایی مدنی و نگرش مدنی می باشند.
شاخص های برازش الگوی تربیت شهروند حرفه ای در آموزش و پرورش ابتدایی کشور (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٢ نشان داد که الگو وضعیت مطلوبی دارد و برازش الگو مناسب و قابل قبول است .
در نتیجه هدف این پژوهش ارائه الگویی برای تربیت شهروند حرفه ای در آموزش و پرورش ابتدایی کشور بود.