چکیده:
سکوت سازمانی خودداری کارکنان از بیان نظرها و مشارکت فعال و موثر در حل مشکلات سازمان است که پدیدهای مخرب و منفی در عملکرد کارکنان میباشد و باعث کاهش بهرهوری سازمان میشود. سازمانها باید با اتخاذ راهکارها و اقدامات مناسب مانع از بروز سکوت سازمانی شوند. هدف این پژوهش طراحی الگوی سکوت سازمانی بود. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی است و با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی در رشته مدیریت، مدیران اجرایی ستاد مرکزی و کارشناسان دارای بیش از 10 سال سابقه خدمت در ستاد مرکزی شهر تهران بودند که مجموعا 18 نفر با روش هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و اعتبار دادهها و یافتهها با روشهای بازبینی مشارکتکنندگان و بررسی خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش تایید شد. دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مجموعه ویژگیها و باورهای مدیریت بر سکوت سازمانی تاثیر میگذارند. همچنین آثار سکوت سازمانی به دو بخش فردی و سازمانی تقسیم شد و عوامل زمینهای (عوامل موثر بر ارتباطات، سیاستها و فرایندهای سازمانی) و شرایط مداخلهگر (مجموعه ویژگیهای محیطی و سازمانی) برروابط حاکم تاثیر میگذارند.
خلاصه ماشینی:
امروزه یکی از مسائلی که در سازمان ها فراوان به چشم می خورد و به آن کمتر توجه شده است ، پدیده سکوت سازمانی ٥ می باشد که این پدیده به تدریج در میان افراد سازمان ظاهر می شود (دانایی فرد، فانی و براتی ، ١٣٩٠).
Cinar, Karcioglu & Aliogullari 3 .
Elci, Karabay, Alpkan & Sener 4 .
Organizational Silence مشکلات سازمان است که پدیده ای مخرب و منفی در عملکرد کارکنان می باشد (پیندر و هارلوس ١، ٢٠٠١).
سکوت سازمانی پدیده ای اجتماعی است که در آن کارکنان از ارائه نظرات و نگرانی های خود درباره مشکلات سازمان امتناع می ورزند (موریسون و میلیکن ٢، ٢٠٠٠).
Koyluoglu, Beduk, Duman & Buyukbayraktar 5 .
در نتیجه سوالی که خاستگاه شکل گیری پژوهش بوده این است که الگوی مناسب مدیریت سکوت سازمانی چیست ؟ این الگو دارای چه مفاهیم و مقوله هایی است ؟ بنابراین هدف کلی این پژوهش طراحی الگوی سکوت سازمانی مبتنی بر رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد می باشد.
نتایج نشان داد که شرایط زمینه ای دارای دو مقوله عوامل موثر بر تعامل و ارتباطات کارکنان (چهار مفهوم ) و سیاست ها و فرایندهای سازمانی (دو مفهوم ) است (جدول ٢).
همچنین همسو با نتیجه دانایی فرد و همکاران (١٣٩٠) مبنی بر این است که نبود زمینه جهت حرکت و تلاش برای ایجاد تشکل صنفی برای کارکنان موجب سکوت سازمانی می شود.