چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای نهادینه کردن شایسته گزینی مدیران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل نخبگان و متخصصان مرتبط با امور بانکی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع ده نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیه مدیران بانک ملی ایران در کشور به تعداد 3766 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و انتخاب حجم نمونه در مدلسازی معادلات ساختاری 400 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. بهمنظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و بهمنظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ (دانش (0.862)، مهارت (0.812)، عامل فردی و ادراکی (0.858) و عامل سازمانی (0.812)) و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از روش تحلیل محتوا (کد گذاری) استفاده شد. در بخش کمّی نیز با توجه به سؤالهای پژوهش از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی) و با استفاده از نرمافزارهای Spss-V22، Smart PLS و Lisrel-V8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای مؤثر بر شایسته گزینی مدیران عبارتاند از دانش، مهارت، عوامل فردی و ادراکی و عوامل سازمانی؛ با توجه به مؤلفههای پژوهش مدلی ارائه شد که برازش مطلوبی داشتند.
خلاصه ماشینی:
Hay group 4 - Artuc, Docquier, Özden & Parsons 5.
با این اوصاف در راستای هدف ارتقای کیفیت گـزینش مـدیران بانـک ملـی ، پژوهش حاضر بدنبال پاسخ به این سؤال است که چـه مؤلفـه هـایی بـرای نهادینـه کـردن شایسـته گزینی مدیران بانک ملی ایران می توان شناسایی کرد؟ التانتاوی ١ و همکاران (٢٠١٧)، در پژوهشی تحت عنوان بررسی ابعاد و مؤلفه های شایسته سالاری در مدیران و کارکنان مؤسسات آموزشی دریافتند که تمـامی شـاخص هـای بـرازش مـدل تأییـد می شوند و در بررسی ابعاد شایسته سالاری مشخص شد که بین میانگین برخی ابعاد در مدیران و کارمندان تفاوت معنی داری دیده می شود.
میزان برازش مدل ارائه شده در این پژوهش چگونه است ؟ روش تحقیق با توجه به اینکه هدف پژوهش حاضر "شناسایی مؤلفه های نهادینه کردن شایسته گزینی مـدیران در بانک ملی ایران " بود؛ روش پژوهش برحسب هدف ، کاربردی ؛ برحسـب نـوع داده ، آمیختـه (کیفی -کمی ) از نوع اکتشافی ؛ برحسب روش گرداوری داده هـا و یـا ماهیـت و روش پـژوهش ، توصیفی از نوع پیمایش بود.
در شناسایی عوامل اثرگذار بر شایسته گزینی مدیران بانک ملی ، ابتدا باید از ایـن مسـأله اطمینـان 1 - AxialCoding 2- Structural Equation Modeling (SEM) 3 - Boxplot یافت که می توان داده های موجود را برای تحلیل به کار برد یـا بـه عبـارتی ، آیـا تعـداد داده هـای مورد نظر (اندازه نمونه و رابطه بین متغیرها) بـرای تحلیـل عـاملی مناسـب هسـتند یـا خیـر؟ بـدین منظور از شاخص KMO و آزمون بارتلت استفاده شد.