چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بـین فرهنـگ مثبـت اندیشـی آموزشـی معلمـان در درس زبـان انگلیسـی و پیشـرفت تحصیلی دانش آمـوزان بود. روش انجام تحقیق توصیفی (همبستـگی ) بود. ١١٠ نفر از معلمـان زبـان انگلیسـی منقطـه ١٥ تهران به عنوان نمونه در این تحقیق مشارکت نمودند. ابزار اندازه گیـری متغیـر فرهنــگ مثبـت اندیشـی آموزشـی پرسشنامه هوی (٢٠١٠) با ضریب پایایی ٠/٨٦ بود. برای سنجش متغیر وابسته یعنی پیشرفت تحصـیلی دانـش آمـوزان در درس زبان انگلیسی از میـانگین نمـرات کلاسـی (خودگزارشـی توسـط معلمـان ذیـربط ) اسـتفاده شـد. داده هـای گردآوری شده به کمک شاخص های آمار توصیفی میـانگین ، انحـراف اسـتاندارد، و ضـریب همبسـتگی اسـپیرمن و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد؛ وضعیت فرهنگ مثبـت اندیشـی آموزشـی در هـر سـه مولفـه خودکارآمدی ، تاکید علمی ، و اعتمـاد از دیدگاه معلمان در حد نسبتا نامناسب (پایین ) ارزیابی شده اسـت . وضـعیت
مثبت اندیشی آموزشی معلمان زبان انگلیسی با مدارک تحصیلی فوق دیپلم ، لیسانس و فوق لیسانس یکسـان و پـایین است . بین معلمان زن و مرد نیز از این لحاظ تفاوت معنی دار وجود ندارد. نتیجه دیگر تحقیق نشان مـی دهـد کـه بـین فرهنگ مثبت اندشی آموزشـی معلمـان و پیشـرفت تحصـیلی دانـش آمـوزان در درس زبـان انگلیسـی رابطـه مثبـت و معنی داری وجود دارد. همچنین بین هریک از مولفه های فرهنگ مذکور (احساس خـود کارآمـدی ، اعتمـاد معلـم و تاکیـد علمـی معلمـان زبـان انگلیسـی ) و پیشـرفت تحصـیلی دانـش آمـوزان رابطـه مثبـت وجـود دارد. نتـایج تحلیـل رگرسیونی نشان داد که دو مولفه احساس خود کارآمدی و سطح اعتماد معلمان می تواند احتمـالا پـیش بینـی کننـده پیشرفت تحصیلی باشد.
خلاصه ماشینی:
رابطه فرهنگ مثبت انديشي آموزشي معلمان با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در درس زبـان انگليسي دوره اول متوسطه محمود صفري ١، نادر سليــماني 2 چکيده هدف اين پژوهش بررسي رابطه بـين فرهنـگ مثبـت انديشـي آموزشـي معلمـان در درس زبـان انگليسـي و پيشـرفت تحصيلي دانش آمـوزان بود.
در نهايت ، وقتي کادر آموزشي در کل بر اين باور است کـه مـي توانـد اقـدامات ضروري براي ايجاد تأثيري مثبت روي پيشرفت تحصيلي دانش آموز را سازماندهي و اجرا کنـد، روي پيشرفت تحصيلي فشار مي آورد و تأکيد روي پيشرفت تحصيلي بـه نوبـه خـود حـس قـوي 1 collective efficacy 2 Bandura 3 faculty trust کارآمدي جمعي را تقويت مي کند.
1 Tarter 2 Kurz 3 Fahy, Wu کــاپرارا، باربــارا نــل ١ (٢٠٠٦) نقــش باورهــاي خودکارآمــدي معلمــان (يکــي از مؤلفــه هــاي مثبت انديشي آموزشي ) را در رضايت شغلي آنان و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مورد بررسي قرار دادند و دريافتند که بين احساس خودکارآمدي معلمـان و رضـايت شـغلي آنـان و پيشـرفت تحصيلي دانش آموزان شان رابطه وجود دارد.
در ايـن تحقيـق تأثير متغيرهاي خودکارآمدي ، اهـداف تبحـري ، اهـداف رويکـرد-عملکـرد، اهـداف اجتنـاب - عملکرد، راهبردهاي يادگيري و پايداري بر پيشرفت تحصيلي در درس رياضي بـه روش تحليـل 1 Muiton, Brown, & Lent مسير بررسي شده است .
نتيجه ديگر تحقيق مشخص ساخته است که بين فرهنگ مثبت انديشي آموزشي حاکم بر کلاس هاي درس زبان انگليسي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبـت معنـي دار وجود دارد.
همچنين بين هر يک از مولفه هاي فرهنگ مثبت انديشي آموزشـي (خودکارآمـدي ، اعتماد معلم ، و تاکيد آموزشي ) با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه مثبـت وجـود دارد.