چکیده:
این پژوهش با هدف ، سنجش توانایی های عمومی و تخصصی پژوهشگران انجام شد. این پژوهش کـاربردی درسـال ١٣٩٤-١٣٩٣ با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به نسبت تعداد پژوهشگران هر اسـتان از بـین جامعـه پژوهشـگران کل کشور، تعداد ٣٨٢ نفر انتخـاب شـدند. جهـت انتخـاب نمونـه ، کشـور بـه ٨ منطقـه تقسـیم و آزمـون بـه صـورت الکترونیکی برای رابطین ارسال گردید. جهت جمع آوری داده ها از آزمون سنجش توانایی پژوهشـگران (RAAT) استفاده شد که دارای ٤ بعد اصلی و ٤ سـطح بـه منظـور ارزیـابی توانـایی هـای پژوهشـگران اسـت . روایـی صـوری و محتوایی آزمون توسط صاحب نظران ، روایی ساختاری ، با استفاده از نـرم افـزار AMOS و تحلیـل عـاملی تاییـدی و پایایی آن با استفاده از آزمون های آلفای کرونباخ تائید شده بود. مطـابق نتـایج در بـین ٤ بعـد اصـلی ، بعـد اثربخشـی فردی (١/٩١) بالاترین میانگین امتیاز و بعد مهارت های مدیریتی (١/٣٧) پایین ترین امتیاز را به خود اختصاص دادند و شرکت کنندگان در مطالعه ازنظر مهارت هـای عمـومی (١/٦٤) و تخصصـی (١/٦) در سـطح ١ مقـدماتی و نوپـا قـرار داشتند. براین اساس پیشنهاد می شود از مهارت های شناسایی شده در آزمون سنجش توانایی پژوهشگران (RAAT)
در طراحی سرفصل های آموزشی و برنامه ریزی جهـت ارتقـای سـطح مهـارت هـای پژوهشـی پژوهشـگران کشـور و آموزش هدفمند پژوهش در مقاطع تحصیلات تکمیلی استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
Murtonen Mari, Olkinuora Æ Erkki, Tynja¨la¨ Æ Pa¨ivi, Lehtinen Æ Erno پژوهشگران حرفه اي و ضعف آموزش آنـان ، انتخـاب موضـوعات ضـعيف ، ضـعف مـديريتي و بي برنامگي سد راه پژوهش در ايران بوده است (محمدزاده ، ١٣٨١) همانطور که پيش از اين اشاره شد، پژوهش ، کليد طلايي موفقيت محسوب مي گـردد و توسـعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي جامعه در گرو توسعه مراکز پژوهشـي و تربيـت نيروهـاي انسـاني کارآمد، کارشناس و پژوهشگر است (توکلي و همکاران ، ١٣٨٩ و بردبار و همکـاران ، ١٣٩٣) و عملکرد مؤثر نيروي انساني به داشتن مهارت ها و باور توانايي انجام آن مهارت هـا نيازمنـد اسـت (گراونــد١ و همکــاران ، ١٣٩٣).
در سطح جهان مدل ها و چارچوب هاي مختلفي جهـت پـرورش پژوهشـگر، تعيـين سـطح سـواد پژوهشي و برنامه ريزي براي رشد و توسعه توانمندي هـاي پژوهشـي پژوهشـگران تعريـف شـده 1 Rowe 2 Hogg است ؛ مبناي اصلي مطالعه حاضر آزمون سنجش توانايي هاي پژوهشـگران (RAAT) بـوده اسـت (شکل ١) که براساس چارچوب پرورش پژوهشگر (RDF) در پايـان نامـه اي بـا عنـوان طراحـي ، تدوين و استانداردسازي مدل آزمون سنجش توانـايي پژوهشـگران (مقايسـه پژوهشـگران رشـته مديريت با ساير رشـته هـا) طراحـي شـده اسـت ، ايـن آزمـون مشـتمل بـر ٤ بعـد اصـلي دانـش و توانايي هاي فکري ، مشارکت و تأثير گذاري ، ويژگي هاي فـردي و مـديريت پـژوهش و ١٠ زيـر بعد خلاقيت ، توانايي هاي شناختي ، دانش پايه يا موضوعي ، ويژگي هاي شخصيتي ، خودمديريتي ، سرمايه گذاري ، تأمين اعتبـار و منـابع ، رفتـار حرفـه اي ، مشـارکت و تـأثير گـذاري ، ارتباطـات و انتشارات و کار با ديگران است (اميدي مراد، ١٣٩٤) (رجوع شود به تصویرصفحه) نمودار ١.