چکیده:
هدف این مطالعه بررسی مقایسه ای اثربخشی مدارس دولتی و غیرانتفاعی ابتدایی شـهر قـزوین بـود. روش پـژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایش است . جامعه آماری را کلیه معلمان (٨٩٦ =N) و اولیاء دانش آمـوزان (19470=N)، مدارس دولتی و غیرانتفاعی ابتدایی شهر قزوین تشکیل دادند. داده ها از طریق پرسشنامه اثربخشی مدارس نیکنـامی و مهدیان (١٣٨٨) گردآوری شدند. روایی پرسشنامه از طریق متخصصین علوم تربیتی تایید شـد و پایـایی آن از طریـق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که ضریب ٩١/. نشان از سطح بالا و قابل قبول ابزار تحقیق بود. داده ها بـا اسـتفاده از آزمون کولموگروف -اسمیرنوف و آزمون من ویتنی مورد بررسی قـرار گرفتنـد. یافتـه هـا نشـان داد بـین مـدارس دولتی و غیرانتفاعی از لحاظ اثربخشی تفاوت معناداری وجود دارد و در تمامی مولفه های اثربخشی میانگین مـدارس غیرانتفاعی نسبت به مدارس دولتی بالا بود که این نشان دهنده اثربخشی مدارس غیرانتفاعی نسبت به مـدارس دولتـی
است .
خلاصه ماشینی:
اثربخشي مدرسه موضوع اصلي و اساسي محققان علـوم تربيتـي اسـت کـه سابقه آن به تحقيقاتي هم چون کلمن ، راتر، بروک آور، ادموندز و موسو مادواس ٦ بر مي گـردد 1- Organizational Effectiveness 2- Botha & Makoelle 3- Dronkers & Robert 4- Faiza, Siraj & Norfaiza 5- Shnhav 6- Coleman, Rutter, Brooke Aver, Edmonds & Mousavi Madvas که شاخص ترين تحقيقات آموزشي مربوط به مدارس اثـربخش بـه شـمار مـي رونـد (ماريشـن و همکاران ١، ٢٠١١).
زکي (١٣٨٩)، در مطالعه خود با عنوان «عوامل اثربخشي سازماني مدرسه و بررسـي رابطـه آن بـا ويژگي هاي آموزشي معلمان » به اين نتيجه رسيد که ميزان اثربخشي سـازماني مدرسـه بـه ميـزان زياد ارزيابي شده و نشان دهنده ايـن اسـت کـه عوامـل يـازده گانـه اثربخشـي بـه ترتيـب اهميـت عبارت اند از: رهبري آموزشي اثربخش ، فضاي مثبت مدرسه ، فراواني ارزيابي و کنترل موفقيـت دانش آموزان ، تأکيدات روشن و شفاف علمي ، مشارکت معلمان در تصميم گيري هاي مدرسه و فعاليت هاي آموزشي ، حداکثر فرصت هاي يادگيري ، انتظارات زياد آموزشي ، محيط امن و منظم مدرسه ، رشد حرفه اي معلمان و تأکيد بر مهارت هاي اساسي و ضرورت التـزام و وجـود ارتبـاط بين خانه و مدرسه .
ميانگين رتبه هاي بعد جو آموزشي اثربخش بر اساس نوع مدرسه (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس آزمون من ويتني ، مقدار معيار تصميم (Sig) کمتر از ٠/٠٥ به دست آمد و اين امر نشان مي دهد تفاوت معناداري بين نوع مدرسه (دولتـي و غيرانتفـاعي ) و بعـد جـو آموزشـي اثـربخش وجود دارد.