چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین مولفه های اعتماد سازمانی با توسـعه کارکنـان در میـان دبیـران زن مقطـع متوسطه ی دخترانه شهر ارومیه می باشد. روش پژوهش ، توصیفی از نـوع همبسـتگی اسـت . جامعـه ی آمـاری شـامل کلیه دبیران زن مدارس متوسطه ی دخترانه که ٧٦٣ نفر می باشند، که ٢٠٠ نفر به روش نمونـه گیـری تصـادفی سـاده به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری شـامل پرسشـنامه ی اعتمـاد سـازمانی (بـر پایـه مدل مایر و داویز (١٩٩٩) و مک نایت (٢٠٠٢) و توسط ویک و همکاران تهیه شده بود) با ضـریب پایـایی 0/881=α و پرسشنامه ی توسعه ی کارکنان (براساس دیدگاههای ریموند نوا٣ (٢٠٠٨) و مدل توسعه ی کارکنـان پورصـادق و علی میرزایی ١٣٨٤، تهیه شده بود) با ضریب پایایی ٠/٨٦٢ =αمی باشد. تجزیه و تحلیل داده هـای جمـع آوری شـده نشان داد، رابطه ی مثبت و معنی داری بین مولفه های اعتماد سازمانی با توسعه ی کارکنـان وجـود دارد و مولفـه هـای
اعتماد بین کارکنان و اعتماد موسسه ای می توانند ابعاد توسعه کارکنان را به طور مثبت و معنی داری پیش بینی کنند.
خلاصه ماشینی:
ايلونن ١٠ و همکاران (٢٠٠٨)، در پژوهشي به ايـن نتيجـه رسـيدند کـه بـين 1 -Decenzo & Rabbins 2 -Aryee 3- Flaherty 4 - Ireland & Webb 5- Argyris 6- Covey 7-Likert 8- McGregor 9- Shaw 10 -Ellonen اعتماد با کـارآيي و بـازدهي و همکـاري سـازماني رابطـه مثبـت و معنـي داري وجـود دارد.
نتايج تحليل رگرسيون چندگانه ي رابطه ي بين هر يک از مولفه هاي اعتماد سازماني با آموزش (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول ١ نشان مي دهد مقدار آماره آزمون بـراي بررسـي رابطـه ي بـين اعتمـاد سـازماني و آموزش برابر با ١٣/١٧ که در سطح (٠٠٠٠=P ) معنـاداراسـت .
نتايج تحليل رگرسيون چندگانه ي رابطه بين هر يک از مولفه هاي اعتماد سازماني با کار تيمي (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول ٢ نشان مي دهد، مقدار آماره آزمون براي بررسي رابطه بـين اعتمـاد سـازماني و کـار تيمي برابر بـا ٤٠/٠١ کـه در سـطح (٠٠٠٠=P ) معنـاداراسـت .
نتيجه گيري تجزيه و تحليل فرضيه ي اول پژوهش ، نشان داد که بين اعتماد سازماني و آموزش رابطه ي مثبت و معني داري برقرار است و ٠/٢٠از واريانس آموزش ، توسط مولفه هاي اعتماد سازماني تبيين مي شود.
تجزيه و تحليل فرضيه ي دوم پژوهش ، نشان داد که بين مولفه هاي اعتماد سازماني و کـار تيمـي رابطه مثبت و معني داري برقرار اسـت و ٠/٤٤از واريـانس کـار تيمـي توسـط مولفـه هـاي اعتمـاد سازماني تبيين مي شود.