چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه توانمندسازی با چابکی سازمانی دبیران مقطـع متوسـطۀ دوره دوم مـدارس دخترانه شهرستان شهریار بود. روش پژوهش ، توصیفی – همبستگی بوده و جامعه آماری پـژوهش را تمـامی دبیـران مقطع متوسطۀ دوره دوم مدارس دخترانه شهرستان شهریار تشکیل می دادند (٨٢٥ نفر). تعداد ٢٦٢ نفر به عنوان نمونـه انتخاب شدند که گزینش آن ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. جمع آوری داده هـا براسـاس دو پرسشنامه توانمندسازی و چابکی سازمانی دبیران صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آن ها به ترتیـب ٠.٨٩ و ٠.٨٦ به دست آمد. جهت تعیین روایی پرسشنامه ، از روایـی محتـوایی اسـتفاده شـد. نتـایج پـژوهش نشـان داد کـه توانمندسازی دبیران با چابکی سازمانی آنها رابطه مثبت و معناداری در سطح ٠/٠١ دارند. همچنین یافته های پـژوهش نشان داد که از بین پنج بعد توانمندسازی دبیران ؛ ابعاد احساس داشتن حق انتخاب ، احسـاس مشـارکت بـا دیگـران و
احساس شایستگی در شغل هر یک به ترتیب ٠/٣٣، ٠/٢٦، ٠/١٧ چـابکی سـازمانی دبیـران را پـیش بینـی مـی کننـد و روی هم رفته ٠/٣٥ از چابکی سازمانی دبیران را تبیین می نماینـد. ولـی دو بعـد احسـاس معنـی داری شـغل و احسـاس موثر بودن دبیران پیش بینی کننده مناسبی برای چابکی سازمانی دبیران نمی باشند و از معادله رگرسیونی کنار گذاشته شدند.
خلاصه ماشینی:
همچنين يافته هاي پـژوهش نشان داد که از بين پنج بعد توانمندسازي دبيران ؛ ابعاد احساس داشتن حق انتخاب ، احسـاس مشـارکت بـا ديگـران و احساس شايستگي در شغل هر يک به ترتيب ٠/٣٣، ٠/٢٦، ٠/١٧ چـابکي سـازماني دبيـران را پـيش بينـي مـي کننـد و روي هم رفته ٠/٣٥ از چابکي سازماني دبيران را تبيين مي نماينـد.
بهار لو (١٣٩٠)در پايان نامه خود با عنوان بررسي تاثير اجزاي دارايي هاي نـا مشـهود بـر چـابکي سازماني در دبيرستانهاي نواحي چهارگانه شهر کرج به ايـن نتـايج رسـيده کـه وضـعيت چـابکي سازماني در اين مدارس در حد متوسط قرار دارد و بين داراييهاي نـا مشـهود وچـابکي سـازماني رابطه مثبت و معني داري وجـود دارد و همچنـين از بـين عناصـر دارايـي هـاي نـا مشـهود سـرمايه ساختاري و سرمايه انساني بيشترين ارتباط وسرمايه رابطه اي کمترين تاثير را برچابکي دارد.
براين اساس براي بررسي متغير توانمندسازي دبيران از پرسشنامه اسپريتزر کـه توسـط اللهيـاري (١٣٨٩) تعـديل شـده و بـه جاي مولفه احساس اعتماد، مولفه احساس مشارکت با ديگران جايگزين شده است اسـتفاده شـد کـه داراي ١٩ گويـه بـوده و ٥ مؤلفـه احسـاس معنـي داري شـغل ، احسـاس شايسـتگي در شـغل ، احساس داشتن حق انتخاب ، احساس موثر بودن و احساس مشـارکت بـا ديگـران را مـي سـنجد.
آيا مؤلفه هـاي توانمندسـازي توانـايي پـيش بينـي چـابکي سـازماني دبيـران متوسـطه دوره دوم مدارس دخترانه شهرستان شهريار را دارند؟ براي بررسي رابطه پيش بين مؤلفه هاي توانمندسازي با چابکي سازماني از روش رگرسيون گام به گام استفاده شد که نتايج آن در جدول (٤) آورده شده است .