Skip to main content
فهرست مقالات

یادی از دکتر نورعلی برومند

نویسنده:

(7 صفحه - از 171 تا 177)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، برومند ، نور علی برومند ، ردیف ، استاد ، موسیقی اصیل ایرانی ، نوازنده ، مرکز استاد نور علی برومند ، موسیقی ایرانی ، درویش خان

خلاصه ماشینی:

"بهزاد میرزایی‌ یادی از دکتر نور علی برومند (1284-1355) موسیقی اصیل ایرانی،دوام و قوام خود را مدیون بزرگ مردی است که بیش‌از چهل سال از عمر گران‌مایه‌اش را بی‌وقفه صرف تحقیق،تفحص،آموختن و آموزاندن آن کرد. به این ترتیب او در هفت سالگی به حضور رضا روان‌بخش نوازنده ضرب‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نور علی برومند رسید و در 13 سالگی به محضر درویش خان راه یافت و در عرض سه سال ردیف ابتدایی‌ درویش خان را با تار آموخت. محمد رضا لطفی نوازنده چیره‌دست تار و سه‌تار که از بهترین شاگردان استاد برومند به‌شمار می‌آید ویژگی‌های ساز استاد را چنین برمی‌شمرد:1 1)جمله‌بندی‌[های دقیق و منظم و استوار]؛2)تداوم ریز و تک ریزها؛3)ترکیب و انتخاب‌ راست و چپ در جمله‌ها؛4)تکیه با مضراب‌های مختلف؛5)تنوع تحریرها و استفاده از مضراب‌ سینه‌مال؛6)استفاده از دراب و شلال؛7)استفاده از سکوت‌های بین جمله‌ها؛8)بهره‌گیری از ردیف آوازی به‌ویژه شیوه‌ی طاهرزاده؛9)اهمیت دادن به ضرب قطعه‌ها و ردیف‌ها؛10) بداه نوازی بر پایه‌ی ردیف؛11)اهمیت دادن به جواب آواز و همراهی با ضرب؛12)اندیشیدن‌ به هنگام خلاقیت و تمرین و ممارست در آن. البته ردیف میرزا عبد الله‌ ردیفی بود که تا آن زمان بیش‌تر،نوازندگان تار و سه‌تار از آن استفاده می‌کردند،اما برومند از آن‌ جا که به استحکام و ترتیب جملات این ردیف اعتقاد راسخ داشت و آن را مناسب‌تر از سایر ردیف‌ها می‌دانست،این ردیف را برای اولین بار به نوازندگان همه‌ی سازها آموزش می‌داد. برای این‌که بدیهه‌نوازی غلط را تشریح بکنم می‌توان این‌طور بگویم:در موسیقی اصیل ایرانی وقتی یک موزیسین شروع‌ به نواختن ساز می‌کند درست مانند این است که یک نفر می‌خواهد سخنرانی بکند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.