چکیده:
حقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر تعهد به تغییر برتمایل به ترک خدمت با نقش میانجیگری کنارآمدن با تغییر در ادارات
آموزش و پرورش شهر شهرکرد بود؛ که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه
کار کنان آموزش و پرورش ناحیه ۱ و ۲ شهر شهرکرد تشکیل می دادند که تعداد آنها ۱۵۰ نفر بودکه به منظور تعیین حجم
نمونه از فرمول نمونهگیری کوکران استفاده شد و تعداد ۱۰۸ نفر حجم نمونه انتخاب شد. با اهمیت یافتن و تعهد به تغییر
در محیط های علمی و سازمانی و محیط های اجرایی» درک عوامل اثرگذار بر آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار شده
است. در این پژوهش محقق به دنبال آنست که به بررسی تاثیر تعهد به تغییر بر تمایل به ترک خدمت ازطریق
متغیرمیانجی کنارآمدن با تغییردرادارات آموزش و پرورش شهرشهرکرد بپردازد و روابط احتمالی بین این متغیرها را بوسیله
معادلات ساختاری بیازماید.
خلاصه ماشینی:
آموزش و پرورش از جمله اداراتی می باشد که مدام رویه های کاری و دستورالعمل ها رو به تغییر است لذا بسیاری از کارکنان در پذیرش و کنارآمدن با تحولات و تغییرات دچار مشکل هستند این تحقیق به ما کمک می کند تا با ارائه برنامه های آموزشی تعهد به تغییر را در کارکنان افزایش دهد و سعی در آماده سازی آنها برای کنارآمدن با تغییر داشته باشند.
پژوهش ها نشان می دهد که 55 درصد کارکنان سازمان مخالف تغییرند و 85 درصد از صمیم قلب آماده نیستند تا متعهد شوند که توانایی هایشان را برای آنچه مورد نیاز است به کار ببرند و این در حالی است که بدون تعهد کارکنان تغییری اتفاق ایجاد نمی شود(هارتمان و بامباکاس8،2000 ).
از آن جا که ضعف در اجرا یا تبدیل دانش به کاربرد و یا نظریه به عمل در اغلب عرصه های سازمانی به عنوان یک معضل جلوه می کند ، بر این اساس ، عامل فرایندی که بیشترین نزدیکی را با اجرا یا عمل دارد به عنوان یک متغیر مستقل یا مؤثر بر تعهد به تغییر در نظر گرفته شده است.
علیرغم ضرورت توجه به بحث تعهد سازمانی، بررسی ها نشان میدهد یکی از مسائل عمده ای که آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین نهادهای خدماتی کشور با آن روبرو هستند و حل آن برای آنها حائز اهمیت است این است که علیرغم هزینه های زیاد و سرمایه های فراوان جهت بکارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش پس از مدتی کارکنان مذکور انگیزه خود را جهت خدمت در قسمتهای مختلف آموزش و پرورش از دست داده و بعضاً از سازمان مذکور جدا و جذب مراکز خصوصی می شوند.