Skip to main content
فهرست مقالات

همبستگی بنیادی خود ارزشی مشروط و سازگاری دانشجویان مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎10 صفحه - از 97 تا 106 )

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی وجود رابطه بنیادی؛ خود ارزشمندی مشروط (صلاحیت و شایستگی تحصیلی، شکست دیگران در رقابت ، تائید دیگران، حمایت و عشق خانوادگی، ظاهر، عشق به خدا، تقوا و پاک‌دامنی) با سازگاری (عاطفی، اجتماعی و آموزشی) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه (1272 نفر) بوده‌اند. جهت دستیابی به اهداف پژوهش 221 دانشجو (158 دختر و 63 پسر) به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از جامعه آماری به عنوان نمونه مورد مطالعه، انتخاب شدند تا به آزمون‌های خود ارزشی مشروط کراکر و همکاران و نیز ابزار سنجش سازگاری دانشجویان سینها و سان، پاسخ دهند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش همبستگی بنیادی و آزمون t مستقل، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده از همبستگی بنیادی نشان داد؛ ابعاد خود ارزشمندی مشروط رابطه منفی معنی‌دار با سازگاری داشته است (P<0.01). همچنین نتایج حاصل از آزمون t مستقل، حاکی از آن بود که بین دانشجویان دختر و پسر در سازگاری عاطفی، آموزشی و سازگاری کل، تفاوت معنی‌دار (p>0.05) وجود داشته است. سازگاری اجتماعی دختران و پسران، تفاوت معنی‌داری نداشته است. می‌توان اذعان داشت؛ رابطه میزان خودارزشمندی مشروط با سازگاری ناهمسو می‌باشد.

کلیدواژه ها:

سازگاری اجتماعی ، سازگاری عاطفی ، سازگاری آموزشی ، خود ارزشمندی مشروط


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.