چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر مثبت در ارتقای شادکامی و تابآوری نوجوانان بیسرپرست، انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع طرحهای شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان دختر بیسرپرست بهزیستی استان البرز بودند که نمونهای به حجم 40 نفر از این جامعه به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و تابآوری کانر- دیویدسون (2003) را قبل از اجرای عمل آزمایشی تکمیل کردند. سپس، هشت جلسه 45 دقیقهای مداخله آموزشی تفکر مثبت برای گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. سپس هر دو گروه مجددا ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای تفکر مثبت به صورت معناداری موجب ارتقای میزان شادکامی و تابآوری نوجوانان دختر بیسرپرست میشود. به نظر میرسد که آموزش مهارتهای تفکر مثبت میتواند به طور موفقیّتآمیزی برای توانمندسازی نوجوانان بیسرپرست دختر مورد استفاده قرار گیرد.
The purpose of this study was to investigate the
effectiveness of positive parenting skills training on
social competence and emotion regulation of students.
The research method was a pre-test, post-test, and
control group. The study population in this study was
all mothers of 15-15 years old students in Tehran's first
high schools in 1396, of which 30 were selected
through purposeful sampling. Participants were
randomly replaced in two groups with the same
proportion. The experimental group received a
positive parenting program in 8 sessions (2 hours) in a
group format, while the control group was put in the
waiting list .Grenfsky et al. (2001) cognitive emotion
regulation strategies and Parandin social competence
(2006) were completed by students in two stages: pretest
and post-test. Data were analyzed using
covariance analysis. The results of univariate
covariance analysis indicated that positive parenting
skills training has a significant effect on positive
emotional regulation and decreasing negative
emotional regulation of students. The results also
showed that positive parenting skills training has a
significant effect on the social competence of students.
Therefore, it can be said that improving the social
excitement and social adequacy of students is the
result of changing the patterns and methods of
parenting in their mothers who participated in positive
parenting sessions.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مهارت هاي فرزند پروري مثبت بر کفايت اجتماعي و تنظيم هيجان دانش آموزان Effectiveness of positive parenting skills training on social competence and emotion regulation in students زهره موسوي اميرآباد(نويسنده مسئول ) Zohreh Mousavi amirabad* M.
A. Consulting group, Alborz Education Office, Qazvin چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي فرزند پروري effectiveness of positive parenting skills training on مثبت بر کفايت اجتماعي و تنظيم هيجان دانش آموزان بود.
شيوه هاي فرزندپروري ١ يکي از مهم ترين و شايع ترين 1 Parenting styles اثربخشي آموزش مهارت هاي فرزند پروري مثبت بر کفايت اجتماعي و تنظيم هيجان دانش آموزان Effectiveness of positive parenting skills training on social competence and emotion regulation in students روش هايي که ميتوان به وسيله آن تأثيرات والدين را بر روند رشد و تحول انسان بررسي نمود (عبدالغفور و کوراکان ١، ٢٠١٤).
نتايج مطالعه ديويد١٧ و همکاران (٢٠١٤) نيز حاکي از اين بود که برنامه 1 Abdul Gafor & Kurukkan 2 Zaang 3 Social competence 4 Cheung & Lee 5 Chidiebere 6 Emotion regulation 7 BarOn & Parker 8 Morris 9 positive parenting 10 Sanders 11 Queensland 12 Bake & Turner 13 Spijkers, Jansen & Reijneveld 14 Leidy 15 Kol 16 Berg 17 David فرزندپروري مثبت بر بهبود تنظيم هيجان فرزندان مؤثر است .
اثربخشي آموزش مهارت هاي فرزند پروري مثبت بر کفايت اجتماعي و تنظيم هيجان دانش آموزان Effectiveness of positive parenting skills training on social competence and emotion regulation in students Park, S.