چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی نقش معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی در پیشبینی رفتارهای پرخطر در نوجوانان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی- پیش بین بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل مشغول به تحصیلی در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که از بین آنها، تعداد 200 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی، معنای تحصیلی و رفتارهای پرخطر بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین معنای تحصیلی، درگیری تحصیلی و مولفههای آن (توانمندی، تعهد و جذب) با رفتارهای پرخطر در نوجوانان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی و مولفههای آن (توانمندی، تعهد و جذب) توانایی پیشبینی رفتارهای پرخطر در نوجوانان را دارند. همچنین با توجه به نتایج حاصله میتوان بیان کرد که رفتارهای پرخطر دانشآموزان از متغیرهای معنای تحصیلی و درگیری تحصیلی تاثیر میپذیرد. لذا ارائه برنامههای از سوی مشاوران و روانشناسان مدارس به منظور ارتقاء این متغیرها پیشنهاد میگردد.
The purpose of this study was to investigate the role
of the meaning of education and academic
engagement in predicting high-risk behaviors in
adolescents. The research method was descriptivecorrelational-
predictive. The statistical population
of this study consisted of all female secondary
school students in Ardabil during the academic year
of 2017-2018. 200 of them were selected by multistage
cluster sampling. The data gathering tool was
the questionnaire of academic engagement,
educational meaning and high-risk behaviors.
Pearson correlation coefficient and multiple
regression analysis were used to analyze the data.
SPSS software was used for this purpose. The
results showed that there is a significant negative
relationship between educational meaning and
academic engagement with high-risk behaviors in
adolescents. The results of multiple regression
analysis showed that educational meaning and
academic engagement and its components
(empowerment, commitment and absorption) have
the ability to predict high-risk behaviors in
adolescents. According to the results, it is suggested
that school counselors and psychologists provide
programs to promote these variables.
خلاصه ماشینی:
هنگامي که نوجوانان نمي توانند به طور موفقيت آميز بر بحرانها و چالش هاي تحولي غلبه کنند، پريشــاني هاي روانشــناختي را تجربه خواهند کرد و اختلال قابل ملاحظه اي در جريان بهنجار زندگي روزمره و جنبه هاي عاطفي ، اجتماعي و شــناختي 1 Pierre 2 JuanPablo & Stefan نقش معناي تحصيلي و درگيري تحصيلي در پيش بيني رفتارهاي پرخطر در نوجوانان The Role of Meaning of Education and Academic Engagement in Predicting of HighRisk Behaviors in … بروز خواهد کرد که به دنبال آن شـخصـ يت آنها دچار اغتشـاش خواهد شـد (گالبير، کيلي و مارتين ١، ٢٠٠٢).
بعد 1 Garber, Keily & Martin 2 HighRisk Behaviors 3 Hale, Fitzgerald & Viner 4 Thomas 5 Theresa 6 Wolfcarius, Mhalla, Ben Salem & Soltani 7 Douglas, Collins, Warren, Kann, Cold, clayton, & Skolbe 8 Meaning of Education 9 Henderson– King & Smith 10 Astin 11 Academic engagement 12 Rothstein 13 Van Uden, Ritzen & Pieters 14 Galla, Wood, Tsukayama, Har, Chiu & Langer 15 Linnenbrink & Pintrich رفتاري ، به رفتارهاي قابل مشــاهده تحصــ يلي ، نظير تلاش و پايداري در هنگام مواجه شــدن با مشــکل در حين انجام تکاليف درســ ي و تقاضــاي کمک از اســاتيد يا همســالان به منظور يادگيري و درک مطالب درســ ي اشــاره دارد (فينالاي١، ٢٠٠٦).
ابزار سنجش 1 Finlay 2 Connell & Wellborn 3 Kusnekoff 4 Martinez 5 Riccardo نقش معناي تحصيلي و درگيري تحصيلي در پيش بيني رفتارهاي پرخطر در نوجوانان The Role of Meaning of Education and Academic Engagement in Predicting of HighRisk Behaviors in … پرسـشـنامه درگيري تحصـيلي ١: پرسـشـنامه درگيري تحصـيلي توسـط شـوفلي و بکر٢ (٢٠٠٦) سـاخته شـده اسـت .