چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس مسئولیتپذیری شخصی برای نوجوانان (مرگلر و شیلد، 2016) بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دورهی متوسطهی اول و دوم شهرستان فیروزآباد بودند که در سال 97-1396 به تحصیل اشتغال داشتند. شرکتکنندگان شامل300 دانشآموز (111 دختر و 189 پسر) متوسطه اول و دوم بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. این مقیاس پس از ترجمه فارسی و تایید روایی ترجمه مورد مطالعهی مقدماتی قرار گرفت. نتایج تحلیل عامل اکتشافی حاکی از وجود دو عامل مجزای کنترل شناختی/پاسخگویی و کنترل رفتاری/ هیجانی بود که بر روی هم 28/59 درصد واریانس کل نمرات را تبیین میکردند. پایایی ابزار نیز مطلوب بود و ضریب آلفای کرانباخ برای کنترل شناختی/پاسخگویی برابر با 93/0 و برای کنترل رفتاری/ هیجانی 70/0 بدست آمد. نتیجه آنکه این ابزار برای اندازهگیری مسئولیتپذیری شخصی دانشآموزان دورهی اول و دوم متوسطه که در سنین نوجوانی قرار دارند با دو عامل مناسب به نظر میرسد
The purpose of the present study was to investigate the
validity and reliability of the Personal Responsibility
Scale for Adolescents (Mergler & Shield, 2016). The
statistical population consisted of all first and second
year high school students in Firoozabad city who were
studying in the year 1396-97. Participants were 300
high school students (111 girls and 189 boys) who
were selected by cluster random sampling. This scale
was preliminary study after the Persian translation and
confirmation of the validity of the translation. The
results of exploratory factor analysis indicated that
there were two distinct factors of cognitive control /
responsiveness and behavioral / emotional control
which together explained 59.28% of the total variance.
Model fit indices using confirmatory factor analysis
for chi-square to freedom ratio of 1.67, comparative fit
of 0.98, normalized fit of 0.95 and root mean square
error of estimation error of 0.04 indicate fit. The model
with the data was desirable. Cronbach's alpha
coefficient for cognitive / responsive control was 0.93
and for behavioral / emotional control was 0.70. In
conclusion, this tool seems to have two factors to
measure the personal responsibility of first- and
second-grade students in adolescence.
خلاصه ماشینی:
به همين روايي و پايايي مقياس مسئوليت پذيري شخصي براي نوجوانان The Validity and Reliability of Personal Responsibility Scale for Adolescents دليل ، پژوهش گران از حيطه هاي گوناگون به موضوع مسئوليت پذيري شخصي ١علاقمند شده اند (هولدورف و گرينوالد،٢ ٢٠١٨) و سياست - هاي آموزشي به طور گسترده بر اين تاکيد دارد که دانش آموزان مسئوليت پذيري تربيت شوند که در قبال نيازها و بهزيستي خود و ديگران پاسخگو باشند (ريو،٣ ٢٠٠٤).
Schlenker, Britt, Pennington, Murphy, & Doherty 6 .
Piquero, Jennings & Farrington0 روايي و پايايي مقياس مسئوليت پذيري شخصي براي نوجوانان The Validity and Reliability of Personal Responsibility Scale for Adolescents براي اشخاص بالغ ساخته شده اند (مارتل ، مککليو و استندينگ ،١ ١٩٨٧؛ سينگ و آدر، ٢٠٠١، لانگتين و همکاران ، ٢٠١٥) و يا اين که در زمينه هاي ديگري از قبيل تربيت بدني کاربرد دارند (لي، کيم و کيم ،٢ ٢٠١٢؛ واتسون ، نوتون و کيم ،٣ ٢٠٠٣).
Personal Responsibility Scale for Adolescents ابزار سنجش پرسشنامه مسئوليت پذيري شخصي براي نوجوانان : اين مقياس توسط مرگلر و شيلد (٢٠١٦) ساخته شده است ، از نوع خودگزارشي است ، داراي ١٥ گويه است ، و سه عامل پاسخگويي شخصي ١(گويه هاي ١ تا ٧)، کنترل رفتاري/ هيجاني ٢(گويه هاي ٨ تا ١١)، و کنترل شناختي ٣(گويه هاي ١٢ تا ١٥) را در بر ميگيرد.
روايي و پايايي مقياس مسئوليت پذيري شخصي براي نوجوانان The Validity and Reliability of Personal Responsibility Scale for Adolescents اين ابزار ميتواند مورد استفاده ي مشاوران ، درمان گران ، مربيان ، و پژوهش گران قرار گيرد.