چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر مثبت در ارتقای شادکامی و تابآوری نوجوانان بیسرپرست، انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع طرحهای شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان دختر بیسرپرست بهزیستی استان البرز بودند که نمونهای به حجم 40 نفر از این جامعه به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و تابآوری کانر- دیویدسون (2003) را قبل از اجرای عمل آزمایشی تکمیل کردند. سپس، هشت جلسه 45 دقیقهای مداخله آموزشی تفکر مثبت برای گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. سپس هر دو گروه مجددا ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای تفکر مثبت به صورت معناداری موجب ارتقای میزان شادکامی و تابآوری نوجوانان دختر بیسرپرست میشود. به نظر میرسد که آموزش مهارتهای تفکر مثبت میتواند به طور موفقیّتآمیزی برای توانمندسازی نوجوانان بیسرپرست دختر مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of this study was to promote happiness
and resilience in Adolescents Girls without
Caregivers by using positive thinking skills. It is
a quasi-experimental design with pre-test-posttest
design with control group. The population of
the study consisted of all adolescent girls without
caregivers who were live in organization of
Alborz Province. A sample of 40 individuals
from this society was selected through targeted
sampling and randomly divided into two groups
of 20 subjects (experimental and control). The
members of both groups completed the Oxford
Happiness Questionnaire (1989) and Conner-
Davidson's (2003) resilience before performing
the test. Then, eight sessions of 45 minutes of
positive thinking educational intervention were
performed for the experimental group and after
that, both groups were re-evaluated. Data were
analyzed using covariance analysis. The
findings of this study showed that training of
positive thinking skills significantly increased
the happiness and resilience of adolescent girls.
It seems that positive thinking skills training can
be successfully used to empower unprotected
adolescents.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مهارت هاي تفکر مثبت بر افزايش شادکامي و تاب آوري نوجوانان بيسرپرست دختر The Effectiveness of Positive Thinking Skills Training on Increasing Happiness and Resilience of orphaned adolescent Girls فريبا اخوتي Fariba okhovati Masters of clinical psychologyfamily, sicence & کارشناسي ارشد روان شناسي باليني- گرايش خانواده ، دانشگاه علم و Culture University, Tehran فرهنگ ، تهران Dr Azam Noferesti* دکتر اعظم نوفرستي (نويسنده مسئول ) Ph. D.
1UNICEF اثربخشي آموزش مهارت هاي تفکر مثبت بر افزايش شادکامي و تاب آوري نوجوانان بيسرپرست دختر The Effectiveness of Positive Thinking Skills Training on Increasing Happiness and Resilience of orphaned … کودکان بيسرپرست از حضور تربيتي، روان شناختي، حمايت مؤثر والدين و نيز از مزاياي زندگي در خانواده محروم هستند (زاده محمدي و همکاران ، ١٣٨٥) که اين امر باعث به وجود آمدن افسردگي، عدم شادکامي، وابستگي دلهره آميز، ترس ، گريه هاي شبانه ، شب ادراري، عدم اعتماد به نفس ، وابستگيهاي پيدرپي به افراد مختلف و توانايي ضعيف براي برقراري با محيط اجتماعي و همچنين کاهش تاب آوري و انعطاف پذيري پايين در برابر مسائل و مشکلات ميشود (تيم تحقيقات بيسرپرستي آمريکا و سن پترزبورگ ١، ٢٠٠٨).
نتايج اين پژوهش با يافته هاي به دست آمده از پژوهش سين و ليوبومرسکي (٢٠٠٩)، يونسي و رستمي (١٣٩٢)، رستمي (١٣٩٢)، خداياري فرد (١٣٨٣) و اثربخشي آموزش مهارت هاي تفکر مثبت بر افزايش شادکامي و تاب آوري نوجوانان بيسرپرست دختر The Effectiveness of Positive Thinking Skills Training on Increasing Happiness and Resilience of orphaned … تاج آبادي (١٣٨٥)، هنرمندزاده و سجاديان (١٣٩٥)، برخوري و همکاران (١٣٨٧)، قنواتي و همکاران (١٣٩٤) مرادي و همکاران (١٣٩٥)، ابوالقاسمي (١٣٩٠)، کوهن و همکاران (٢٠٠٩) همسو است .