چکیده:
هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی، بررسی ساختار عاملی و پارامترهای سوال-پاسخ مقیاس سطح حالت سرزندگی ذهنی بود. در یک طرح توصیفی-همبستگی و اعتباریابی آزمون، 240 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و مقیاس سطح حالت سرزندگی ذهنی را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با بررسی همسانی درونی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و پارامترهای تمیز و مکان و منحنیهای آگاهی سوال و آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که هر دو فرم 7 و 6 عبارتی مقیاس سطح حالت سرزندگی ذهنی، ساختاری یک عاملی با واریانس تبییین شده 19/67 و 04/75 درصد دارند. روایی عاملی تاییدی نیز به تایید رسید. ضرایب آلفای کرونباخ 91/0 و 93/0 و ضرایب دو نیمه کردن 91/0 و 92/0 به دست آمد. شاخصهای سوال پاسخ در سطح مطلوبی بودند. به نظر می رسد مقیاس سرزندگی ذهنی و به طور ویژه ساختار 6 عبارتی آن، در دانشجویان از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
The purpose of the present study was to investigate the
factor structure and Item-Response parameters of State
Level of Subjective Vitality Scale. The research design
was correlational, and the statistical population
consisted of students of the Shahid Beheshti
University of Tehran. Sample group including 240
students were selected through multi-stage sampling
and completed Subjective Vitality scale. Internal
consistency, exploratory and confirmatory factor
analysis, discrimination and threshold parameters and
Item and test information curves were analyzed.
Results showed that both 7 and 6 Items form of the
state level of subjective vitality scale show the
structure of an agent with an explained variance of
67.19 and 75.04%. Confirmatory validity was
confirmed. Cronbach's alpha coefficients for the scales
varied from 0.91 to 0.93 and split half coefficients
varied from 0.91 to 0.92, respectively. The Item-
Response parameters were also at the optimum level.
It seems that the state level subjective vitality scale,
and in particular the structure of its 6 item versions,
has good reliability and validity in students.
خلاصه ماشینی:
ويژگيهاي روان سنجي مقياس سطح حالت سرزندگي ذهني بر اساس نظريه کلاسيک آزمون و سوال -پاسخ Psychometric Properties of State Level Subjective Vitality Scale based on classical test theory and Item-response theory فرهاد تنهاي رشوانلو (نويسنده مسئول ) Farhad Tanhaye Reshvanloo * Ph. D Student in Educational Psychology, Ferdowsi دانشجوي دکتري روانشناسي تربيتي ، دانشگاه فردوسي مشهد University of Mashhad حسين کارشکي tanha@alumni.
Kasser ويژگيهاي روان سنجي مقياس سطح حالت سرزندگي ذهني بر اساس نظريه کلاسيک آزمون و سوال -پاسخ Psychometric Properties of State Level Subjective Vitality Scale based on classical test theory and Item… بد و منفي (بوسـتيک ، روبيو و هوود١، ٢٠٠٠)، روان رنجورخويي (دنيز و سـاتيسـي ٢، ٢٠١٧)، نگراني، افسـردگي و اضـطراب (سـرافراز، قرباني و جواهري، ١٣٩١) رابطه منفي و با برون گرايي، گشــودگي به تجربه و وظيفه شــناســي (دنيز و ســاتيســي، ٢٠١٧)، کيفيت دوســتي و ذهن آگاهي (آکين ، آکين و يوگور٣، ٢٠١٦)، رضـايت از زندگي (کاسـتيلو، توماس و باليگور٤، ٢٠١٧، کوتو، انتونس ، مونتريو، موتااو، مارينهو و ســيد٥، ٢٠١٧)، معنا در زندگي (ژو٦، ٢٠١٧) و شــادکامي (کشــاورز، مولوي و کلانتري، ١٣٨٧؛ تنهاي رشــوانلو، کرامتي، کارشــکي و ترکمني، ١٣٩٧) رابطه مثبت دارد.
Hair, Anderson, Tatham, & Black ويژگيهاي روان سنجي مقياس سطح حالت سرزندگي ذهني بر اساس نظريه کلاسيک آزمون و سوال -پاسخ Psychometric Properties of State Level Subjective Vitality Scale based on classical test theory and Item… جهت بررسـي ويژگيهاي روان سـنجي مقياس سـطح حالت سـرزندگي ذهني، پس از کسـب مجوز از تدوين کنندگان ، نسـخه اصـلي توسـط يک نفر از اسـاتيد روان شـناسـي مسـلط به فرهنگ و زبان انگليسـي به فارسـي ترجمه شـد.