چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری بر باورهای فراشناختی و نگرانی از تصویر بدنی دانشجویان دختر افسرده انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد پس از ارزیابی بالینی اولیه و بر اساس ملاکهای پژوهش، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دوبار) برنامه گروه درمانی فعال سازی رفتاری را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه فراشناختی ولز و همکاران (2004) و پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی لیتلتون و همکاران (200) استفاده شد. دادهها به کمک روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون گروههای آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای باورهای فراشناخت مثبت درباره نگرانی و نگرانی از تصویر بدنی، تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجا که کسب نمره بیشتر در این دو متغیر نشـان از شـدت ایـن علائـم در افراد دچار افسردگی است، میانگین این نمرات در گروه مداخله در مرحله پس آزمون نسبت به گروه کنترل بـه میزان معنیداری پایینتر بود. بنابراین، میتوان گفت که به کارگیری فنون درمان درمان فعالسازی رفتاری در کاهش باورهای فراشناختی مثبت درباره نگرانی و نگرانی از تصویر بدنی دانشجویان دختر افسرده، موثر است.
The purpose of this study was to investigate the
effectiveness of behavioral activation therapy on metacognitive
beliefs and worries about the physical image of
depressed girl students. The research method was quasiexperimental
with a pretest-posttest design with the
control group. A total of 30 undergraduate students of the
Ferdowsi University of Mashhad were selected and
randomly assigned to the same experimental and control
groups after an initial clinical evaluation based on the
criteria of the research. The experimental group received
eight sessions of 90 minutes (weekly twice) of the
behavioral activation group therapy group; the control
group was placed on the waiting list. To collect
information in two stages, pre-test and post-test, Wales et
al. (2004) meta-cognitive questionnaire and the Littleton
and Associates (200) Physical Image Worry
Questionnaire were used. Data were analyzed using
multivariate analysis of covariance. The findings of this
study showed that there is a significant difference
between the mean scores of post-test of the experimental
groups and the control group in the positive metacognitive
beliefs about fear and concern of the body
image. Since gaining a higher score in these two variables
indicates the severity of these symptoms in people with
depression, the mean of these scores in the intervention
group in the post-test stage was significantly lower than
the control group. Therefore, it can be said that the use of
therapy techniques for treatment of behavioral activation
is effective in reducing the positive meta-cognitive beliefs
about worries and concerns about the physical image of
depressed girl students.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي درمان فعال سازي رفتاري بر باورهاي فراشناختي و نگراني از تصوير بدني دانشجويان دختر افسرده The Effectiveness of Behavioral Activation Therapy on Metacognitive Beliefs and Concerns of Physical Image of Depressed Girl Students کامران پورمحمد قوچاني (نويسنده مسئول ) Kamran PourMohammad Ghouchani* M.
A. Clinical Psychology, Islamic Azad University, Khorasgan Branch, Isfahan اصفهان چکيده Abstract The purpose of this study was to investigate the پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي درمان فعال سازي رفتاري بر باورهاي effectiveness of behavioral activation therapy on meta-فراشناختي و نگراني از تصوير بدني دانشجويان دختر افسرده انجام شد.
10Nagl, Jacobi, Paul, Beesdo-Baum, Höfler, Lieb & Wittchen .
13Cazzato, Mian, Mele, Tognana, Todisco & Urgesi .
14Smink, van Hoeken,Donker, Susser, Oldehinkel & Hoek, .
تا کنون اين شيوه درماني در درمان اختلالاتي نظير اختلالات افسردگي و اضطراب (زمستاني، داودي، مهرابي زاده هنرمند و زرگر، ١٣٩٢؛ خداپناه ، مرادي و خداپناه ، ١٣٩٠)؛ افزايش کيفيت زندگي (پرهون ، مرادي، حاتمي و مشيرپناهي، ١٣٩٣)؛ کاهش اجتناب شناختي و ارزيابيهاي منفي (طاهري، طاهري و اميري، ١٣٩٦)؛ سبک هاي اسنادي (شاره ، ١٣٩٥)؛ انعطاف پذيري کنشي، باورهاي فراشناختي، نشخوار فکري (دشت بزرگي، ١٣٩٧؛ ميلز و اندر،٧ ٢٠١٥؛ پاتريک ،٨ ٢٠١٢)؛ کاهش استرس ادراک شده و احساس گناه (اندرسون ،٩ ٢٠١٥؛ عطايي مغانلو و عطايي مغانلو، ١٣٩٤) و باور مثبت درباره نگراني، کنترل ناپذيري و اجتناب شناختي کم (راسل ،٢٠١٣١)، افراد با اختلال ها و بيماريهاي مختلف به کار برده شده است .
10Rasel اثربخشي درمان فعال سازي رفتاري بر باورهاي فراشناختي و نگراني از تصوير بدني دانشجويان دختر افسرده The Effectiveness of Behavioral Activation Therapy on Metacognitive Beliefs and Concerns of Physical ...