چکیده:
مسألۀ اصلیِ مقالۀ حاضر این است که چه رابطهای میان مفهوم فوکویی از قدرت با مفهوم کیچ در رمان بار هستی اثر میلان کوندرا وجود دارد؟ به عبارت دیگر، پرسش محوری این است که چگونه ظهور کیچ ملازم است با مفهوم قدرتِ منتشر در جهان مدرن؟ یکی از اهداف این مطالعۀ تطبیقی که بر خوانشِ فوکویی از رمان بارِ هستی(کوندرا) متمرکز شده، این است که بدون فراروی از مفهوم سنتیِ قدرت نمیتوان پدیدۀ کیچ را در کوندرا توضیح داد. چنین دریافت متفاوتی از قدرت را فوکو در اختیار ما مینهد. فوکو و کوندرا از قدرتِ بدون سوژه سخن میگویند: امپراتوری نگاه خیره. در نگاه آنان، مفهوم قدرت/کیچ به فراسوی دوقطبیِ لیبرالیسم-کمونیسم ارجاع دارد. در این مقاله، از تقابل مفهوم قدرتِ مکانزداییشده در برابر قدرت متمرکز، زیبایی شناسیِ اتفاق در برابر زیباییشناسی همگانی، امر تکین در برابر یکسانیِ هستیشناختی، مؤلفمحوری در مقابل مرگ مؤلف، بحث میشود. این دوقطبیها، محصول چرخش مفهوم قدرت در جهان مدرن است. بنابراین، یکی از اهداف پژوهش حاضر، نشاندادن پیامدهای قدرت مدرن در چهار بُعد سیاست-زیباییشناسی-هستیشناسی-ادبیات است. کاربرد این مقاله، از یکسو، نشاندادن اهمیت نقد فلسفی در تحلیل رمان و از سوی دیگر، پیوند اندیشۀ پستمدرن با رمانهای کوندرا است.
The main issue in this paper is to find the relationship between the concepts of Foucauldian dispersed power and Kundera’s kitsch in The Unbearable Lightness of Being a novel authored by Milan Kundera. In other words, the main question here is how the concept of kitsch accompanies and interweaves dispersed power concept. One main objective in this comparative literary study, focusing a Foucauldian reading on The Unbearable Lightness of Being, is to argue that Kitsch phenomenon in Kundera’s literary work cannot be explained without going beyond power relations in traditional reading. This argument leads us to Foucauldian different reading on the concept of power relations. Foucault and Kundera bring about power without agency/subject: A Empire of the Gaze. In their readings, power/ Kitsch alludes to concepts going beyond communism/liberalism dichotomy. This study discusses decontextualized power versus centralized power, the aesthetics of the accident versus public aesthetics, a unique issue versus ontological similarity, author centeredness versus the death of the author. These dichotomies are the fruits of a paradigmatic shift on power concept in modern era. Therefore, this study can show the consequences of modern power in four aspects, namely politics, aesthetics, ontology and literature. This study, on one hand, has some ramifications on highlighting philosophical criticism in novel criticism, on the other hand, the linkage between post-modern school of thought and Kundera’s novels.