چکیده:
سوزندوزی در شهرستانهای کاشمر و تربتحیدریه نشاًت گرفته، از ذوق و سلیقه مردمان این دیار و برخاسته از باورها و اعتقادات زنان هنرمند این خطه است که دارای فرمها و نقوش منحصربهفرد هستند. اگرچه این آثار، ﺩﺭ ﻧﮕﺎﻩ ﺍﻭﻝ ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﺍﺑﺘﺪﺍﻳﻲ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ میرسند، ﺍﻣﺎ ازلحاظ ﺑﺼﺮﻱ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻱ ﻣﻨﺴﺠﻢ ﺑﻮﺩﻩ و علاوه بر آن ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻭ ﻣﻔﺎﻫﻴﻤﻲ هستند. مقاله به مطالعه آثار سوزندوزی از منظر انسانشناسی هنر با سه رویکرد زیباییشناسی، ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻭ ﻣﻌﻨﺎﺷﻨﺎﺳﻲ در ﺍﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﺔ ﻏﻨﻲ ﺍﺯ ارزشهای ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ پرداخته است. بررسی هدفمند هشت روستا در شهرستانهای کاشمر و تربتحیدریه نشان میدهد که این آثار در سه قالب نقوش انسانی، گیاهی، پرندگان و حیوانات قابل تقسیمبندی است. این آثار، تجلی محیطی شاداب و زیبا را در بعد زیباشناختی، احترام به طبیعت و نگاهداشت آن، آرزوی باغهای با طراوت در فضای خشک کویری این خطه و مفاهیم اعتقادی و باورهای مردمی در تجلی حیواناتی مثل بز کوهی و یا تجلی برکت و حاصلخیزی در بعد معناشناسی دارد. در بعد کارکرد باید به بهرهگیری از این آثار در قالبهای مختلف کاربردی در محیط زندگی ساده ایشان مثل جانماز، بقچه و... اشاره داشت. آنچه شایسته ذکر است روند مسیر خط زندگی و امید خانواده در این خطه است که زن روستایی را به تولید این آثار هرچند پریمیتیو اما معناگرا ترغیب نموده است.
Needlework was originated in the city of Kashmar and TorbatHeydarieh from the taste and gusto of the people of this land, derived from the beliefs and faith of artists women in those lands, which have unique forms and designs. Although, at first glance, these works seem simple and elemental, but visually have a coherent structure and, in addition, have meanings and concepts. The article studies the effects of needlework from the perspective of anthropology with three approaches of aesthetics, functionalism and semantics in this rich cultural-value area. The purposeful study of eight villages in Kashmar and TorbatHeidarieh cities shows that these works can be divided into three forms of human, plant, and birds and animals.These works are a manifestation of a vibrant and beautiful environment in the aesthetic dimension, respect for nature and its preservation, the wish of refreshing gardens in the dry desert atmosphere of this area and the beliefs and faith concepts of people in the manifestation of animals such as mountain goat or manifestation of blessing and caricature in the Semantics dimensions. In the functionalism dimension, we should refer to using of these works in various forms of application in their simple living environment such as Prayer Mats, bundle, and others.What deserves to be mentioned is the trend of the line of life and the hope of the family in this area that make the rural woman doing such works, although primitive, but meaningful.
خلاصه ماشینی:
تحليل پرده هاي سوزن دوزي خراسان در دوره معاصر از منظر انسان شناسي هنر (بررسي موردي در شهرستان هاي کاشمر و تربت حيدريه ) 1 وجيهه دلاور نقابي 2 عليرضا شيخي چکيده سوزن دوزي در شهرستان هاي کاشمر و تربت حيدريه نشات گرفته ، از ذوق و سليقه مردمان اين ديار و برخاسته از باورها و اعتقادات زنان هنرمند اين خطه است که داراي فرم ها و نقوش منحصربه فرد هستند.
در منطقه موردپژوهش ، زنان سوزن دوز در جستجوي تزئينات ايده آل خويش (بخصوص جهيزيه عروسي)، ضمن استفاده از شکل هاي زيبا و ساده ، طبيعت را با فضاي ذهني درآميخته ، ارتباط بصري مناسبي ميان نقوش برقرار کرده اند و هنر خود را در قالب وسايل زندگي (مانند رولباسي ، روبالشي ، روتختي ، سفره هفت سين و...
The Analysis of Curtain Needie work in Khorasan Province during the Contemporary Period of Anthropology of Art (Case study in Kashmar and Torbat Heydarieh Cities) Alireza sheikhi 11 Vahihe Delavar Neghbi 22 Abstract Needlework was originated in the city of Kashmar and TorbatHeydarieh from the taste and gusto of the people of this land, derived from the beliefs and faith of artists women in those lands, which have unique forms and designs.
Analysis of needlework works of Kashmar and TabriyatHeydarieh from the Art Anthropology Perspective Research Questions: 1.