چکیده:
خوشههای اقتصادی را میتوان مراکز بخصوص جهانی در صنایع خاص یا فناوریهای مربوطه نام گذار نمود که شامل
شرکتهای مرتبط با یکدیگر تامینکنندگان ویژه» خدمات پشتیبانیکننده و بخشهای سازمانی دیگر در یک حوزه خاص
میباشند. استراتژی تحقیق و توسعه در شرکتهای چند ملیتی بر اساس خوشه اقتصادی تحت تاثیر دو عامل مجزا قرار
دارد. این شرکتها سعی دارند تمام فعالیتهای تحقیق و توسعه خود را در خوشههای اقتصادی وارد ساخته تا از این طریق
و با ارائه منابع خاص و دستیابی به دانش فنی خاص مربوط به آن منطقه, بیشترین سود را به چنگ آورند. با این حال
ریسک ناشی از کمبود دانش میتواند باعث مشکلاتی در انتخاب محل گردیده. لذا خوشههایی که شرکتهای دچار بحران
را به خود جلب میکنند از سود بیشتر و ضرر کمتری برخوردار خواهند بود. علاوه بر این» عدم سازگاری در اندازهگیری
عملکرد شرکتها در خوشههای اقتصادی نیز وجود دارد. بنابراین با مروری بر ادبیات میتوان شواهد مربوطه را ارزیابی
نموده و مطالعات سودمندتری را در آینده ارائه داد.
خلاصه ماشینی:
اين حوزه تحقيقاتي به اهميت مناطق جغرافيايي بعنوان خوشه هاي فني(تكنولوژيكي) توجه داشته و شركتها با كمك تحقیق و توسعه سعي در بهره برداري از دانش فني موجود ميباشند.
آنها معمولا با تعامل با كاركنانِ حوزه تحقیق و توسعه كه از خلاقيت و نوآوري مخصوص به خود برخوردار اند، سعي ميكنند به مزيت رقابتي دست يافته كه اين كار با كمك استفاده از دانش فني امكانپذير است.
با اين حال ترافيك دانش هميشه دو طرفه بوده لذا خوشه ها ميتوانند هم از دانشِ هدفمند و هم غير هدفمند در شرکتهای چند مليتي بيشترين سود را ببرند.
3- گام هاي بعدي پيشروي محققانِ حوزه مديريت و كسب و كار بين المللي در چه شرايطي، خوشه هاي فناوري ميتوانند براي شركت ها سود رسان باشند؟ آيا برخي خوشه ها نسبت به برخي ديگر برتري دارند؟ چگونه ميتوان ميزان جذابيتِ نسبي هر خوشه را سنجيد؟ در كدام مناطق، خوشه ها عملكرد بهتري داشته و چگونه بر عملكرد شركتها اثر ميگذارند؟ چگونه ميتوان با استقرار شرکتهای چند مليتي درون خوشه ها، مزيتهايي را در اختيار آنها قرار داد؟ اين پرسشها بايد هر چه سريعتر بررسي شده تا بتوان به شركت كنندگان در حوزه كسب و كار بين المللي، كمك نمود: اولا) محققان نياز به در اختيار داشتن تعاريف بنيادين دارند.
does geography matter for science-based firms?
location, control and innovation in knowledge-intensive industries.
journal of economic geography, 8(5), 699–725.
journal of economic geography, 8(5), 699–725.
journal of product innovation management, 24(5), 442–455.