چکیده:
در این مقاله از پارکینگ خودروهای برقی با قابلیت تحویل توان به شبکه، به عنوان یکی از دستاوردهای شبکه قدرت هوشمند استفاده شده است. خودروهای برقی با توجه به شرایط بهرهبرداری میتوانند به عنوان بار و یا منبع تولید توان محسوب گردند. به منظور بهرهبرداری بهینه از شبکه قدرت، جایابی این واحدهای نوین همانند دیگر تولیدات پراکنده در شبکه قدرت ضروری میباشد. روش پیشنهاد شده در این مقاله برای جایابی پارکینگ خودروهای برقی به صورت یک مسأله بهینهسازی میباشد که هدف بیشینه نمودن سود به دست آمده از حضور پارکینگها میباشد. کاهش تلفات و افزایش قابلیت اطمینان دو مؤلفه اصلی تشکیل دهنده تابع هدف مسأله جایابی مد نظر در نظر گرفته شدهاند. به دلیل عدمقطعیت پارکینگ خودروهای برقی در اتصال به شبکه، مدلسازی این واحدها به منظور تعیین مکان و اندازه بهینهی آنها در شبکه توزیع ضروری مینماید. از این رو در این مقاله با استفاده از زنجیرهمارکوف توان تولیدی ناوگان خودروهای برقی مدل شده است. آنالیز مدل مارکوف بر اساس دادههای سفر مسافران از جمله زمان شروع و پایان سفر آنها میباشد. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که نصب پارکینگ خودروهای برقی به عواملی از جمله سطح نفوذ خودروهای برقی و قیمت انرژی الکتریکی بستگی دارد. چنان چه مشوقهای کافی برای مالکان خودروهای برقی در نظر گرفته شود، مکان و اندازه بهینه پارکینگ خودروهای برقی سود قابل قبولی برای شرکتهای توزیع به همراه خواهد داشت.
In this paper, parking lots with bidirectional power flow capability, is used as an achievements of smart power systems. Based on operating conditions, electric vehicles can be considered as a load or generator. For optimal operation of power systems, allocation of these novel units is also necessary same as other distributed generation. In this paper, an optimization problem is proposed for allocation of electric vehicles parking lots. Loss reduction and reliability improvement are considered as two main components of this allocation problem cost function. Because of uncertain in electric vehicle grid connection, modeling of these probabilistic units is necessary to determine optimal size and location of parking lots. There-fore, in this paper electric vehicle’s generated power is modeled by Markove Chain. Markove Chain analysis is based on passengers’-trip data such as trip start and end time. Simulation results show that installation of electric vehicle parking lots depends on many factors such as availability of electric vehicles as well as the electricity price. Also, it is shown that by taking enough incentive for electric vehicles owners, optimal size and location of parking lots has a considerable benefit for distribution system companies.