چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین شخصیت و میزان تاثیر پذیری از الگوسازی رسانهها از ورزشکاران مشهور است. در این حوزه با استفاده از روشی میان رشتهای به دنبال بررسی رابطه بین تیپ شخصیتی و تاثیرپذیری جوانان و نوجوانان از الگوسازی رسانهها از چهرههای ورزشی بودیم. همچنین با استفاده از نظریههای ارتباطات و روانشناسی شخصیت، به تبیین این مسئله پرداختیم. متغیرهای مستقل این تحقیق تیپ شخصیتی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و ویژگیهای جمعیت شناختی، متغیر واسط مصرف رسانهای و مخاطب فعال و متغیر وابسته هم تاثیرپذیری مخاطبان بوده است. تحقیق حاضر از نظر جمع آوری اطلاعات روش تحقیق همبستگی از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس به روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این تحقیق، جوانان و نوجوانان شهر تهران گروه سنی (15-35) سال و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود. در تحقیق حاضر از دو ابزار اندازه گیری- پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته- استفاده شد؛ براین اساس به منظور سنجش شخصیت پاسخگویان از پرسشنامه استاندارد MMPI فرم کوتاه 71 سوالی و به منظور سنجش میزان تاثیرپذیری از الگوهای رسانهای از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای تمامی مقیاسها – استاندارد و محقق ساخته- بیش از 0. 7 بود که بیانگر همسانی درونی مناسب بین گویههاست. نتایج تحقیق نشان داد، بین تیپ شخصیتی اسکیزوفرنی و تاثیر پذیری از الگوسازی رسانهای از چهرههای ورزشی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
Current research is to investigate the relationship between personality and impressionability from media modeling of sport celebrities. This research studies the relationship between personality types and youth and teenagers impressionability of media modeling of sport celebrities using interdisciplinary and mixed methods. In this research, we are going to define the research problem based on the communication theories and audience research and psychology of personality theories. The independent variables in this research have been personality types, socio-economic status and demographic characteristics and the mediating variables have been media consumption, being active or passive audience and the dependent variable has been audience impressionability. Correlation method (path analysis) was used based on the research topic. The statistical population is youth and teenagers (ages between 15 to 35) of Tehran city in this research. Multistage sampling method was used to select within reach samples. Some of the most important results of current research are as follow: Research results show that there is a direct significant relationship between schizophrenic personality type and impressionability from media modeling of sport celebrities.Research results show that there is a direct significant relationship between hysteric personality type and impressionability from media modeling of sport celebrities.Research results show that there is a direct significant relationship between audience type and impressionability from media modeling of sport celebrities.