چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر جو تبحرگرا و معلم محور بر سطح فعالیتبدنی دانشآموزان دختر زیر 8 سال شهرکرد بود. راهبرد این تحقیق نیمه تجربی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد که با استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. تعداد 60 دانشآموز دختر به روش نمونهگیری در دسترس از مدارس ابتدایی شهرستان شهرکرد انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه جوانگیزشی تبحرگرا، رویکرد معلممحور و گروه کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیشآزمون میزان فعالیتبدنی کودکان با استفاده از گام شمار ثبت شد. برنامه مداخله در طی 12 جلسه صورت گرفت. بعد از اتمام دوره مداخله، پسآزمون گرفته شد. از آزمون تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس مرکب جهت مقایسه اثرات درونگروهی و بینگروهی استفاده شد. نتایج نشان داد که در مرحله پیشآزمون بین گروهها تفاوت معناداری وجود ندارد (05/<p) نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب نشان داد اثر اصلی عامل اندازه گیری ( 0001 / 0)، اثر اصلی گروه ( 0001 / 0 ) و تعامل مراحل اندازه گیری در گروه ( 011 / 0)معنادار است. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد بین گروه جو انگیزشی تبحرگرا با گروه معلممحور
( 032 / 0 = P )و گروه کنترل( 0001 / 0 = P )و همچنین بین گروه معلممحور با گروه کنترل ( 027 / 0 = P )
تفاوت وجود دارد. بهطورکلی نتایج تحقیق حاضر نشان داد هرچند استفاده از برنامه مداخلهای با
رویکرد معلم محور و جو انگیزشی تبحرگرا بر میزان فعالیتبدنی کودکان تاثیر مثبتی دارد ولی استفاده
از رویکرد جو تبحرگرا موثرتر است. بنابراین به مربیان و معلمان توصیه میشود جهت افزایش فعالیت-
بدنی کودکان از رویکرد جو انگیزشی تبحرگرا استفاده کنند.
The purpose of this study was to investigate the effect of teacher-centered and mastery motivational climate on the physical activity of children aged 8 years. The strategy of this research was semi-experimental and applied regarding to purpose, which was done using a pre-test-post-test design with control group. 60 students from elementary schools in Shahrekord city were selected using available sampling and randomly divided into three groups: mastery motivational climate, teacher-centered and control. In the pretest, the children's physical activity was recorded using pedometer measure. The intervention program was conducted during 12 sessions. Then, post-test was carried out. One-way ANOVA and Mixed ANOVA were used to compare intra-group and in-group effects. The results showed no significant difference between the groups in the pretest test (p
خلاصه ماشینی:
جدول 5- نتایج آزمون تی همبسته برای مقایسه درونگروهی میزان فعالیتبدنی در گروههای مختلف (به تصویر تصویر رجوع شود) همانطور که در جدول شماره 5 نشان داده شده است هر دو گروه معلممحور و جوانگیزشی تبحرگرا در پسآزمون نسبت به پیشآزمون پیشرفت کردهاند (05/0>P) ولی در گروه کنترل پیشرفتی مشاهده نشد (05/0 بحث ونتیجهگیری هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر جو تبحرگرا و معلممحور بر سطح فعالیت بدنی دانشآموزان دختر زیر 8 سال بود.
نتایج تحقیق وادوورث و همکاران (2017) نشان داد یک دوره مداخله با رویکرد جو انگیزشی تبحرگرا بطور معناداری میزان فعالیت بدنی متوسط تا شدید کودکان را افزایش داده است.
The effects of motivational climate interventions on psychobiosocial states in high school physical education.
The impact of a mastery motivational climate on obese and overweight children's commitment to and enjoyment of physical activity: a pilot study.
A systematic review of the intrapersonal correlates of motivational climate perceptions in sport and physical activity.
Motivational climate and fundamental motor skill performance in a naturalistic physical education setting.
The effects of a mastery motivational climate motor skill intervention on student achievement and behavior in a naturalistic physical education setting.
Effects of Teacher Centered and Mastery Motivational Climate Approach On the physical activity level of girls under 8 years old in Shahrekord M.
Professor of Motor Behavior, university of Kharazmi Received: 2018/08/06 Accepted: 2019/06/10 Abstract The purpose of this study was to investigate the effect of teacher-centered and mastery motivational climate on the physical activity of children aged 8 years.