چکیده:
امروزه مفهوم آموزش تامل گرایانه (آموزش بازخوردی) که در برگیرنده مشورت و آموزش انتقادی است، بیش
از بیش به منظور رشد حرفه ای معلم مطرح می شود. هر چند تدریس تامل گرایانه از شاخصههای حرفهای بشمار میرود پژوهش چندانی در خصوص طراحی ابزاری جهت سنجش میزان تدریس تامل گرایانه مدرسان زبان انجام نشده است. از این رو پژوهش حاضر به منظور طراحی و اعتبار سنجی پرسشنامه تعیین سطح تدریس تامل گرایانه مدرسان زبان بر اساس مدل وارد و مک کوتر (۲۰۰۴) انجام گرفت. نسخه نهایی ابزار طراحی شده با جامعه آماری 250 مدرس زبان ایرانی بررسی شد و سپس به منظور احراز روایی پرسشنامه تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و برای احراز پایایی از روش ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. نتایج تحلیل اکتشافی وتاییدی مدل چهار عاملی متشکل از عاملهای: عادی، فنی، محاورهای و تبدیلی را تایید کرد. میزان آلفای 81/. بدست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه، از روایی و پایایی لازم برای شناسایی سطح تدریس تامل گرایانه مدرسان برخوردار است. کاربردهای این ابزار در محیط یادگیری زبان مطرح شد.
Although reflective practice is seen as a distinguishing characteristic of professionals, there is limited research providing methods for assessing whether EFL teachers engage in reflection and if so to what extent. With the aim of understanding the level of reflection, this article sets out to develop and validate a new instrument to assess the level of reflection of EFL teachers based on the rubric proposed by Ward and McCotter (2004). The newly devised instrument was developed in a five-point Likert-scale format(ranging from never to always).The ultimate version of the instrument was administered to a random sample of 250 Iranian EFL teachers. The construct validity of this instrument was established through exploratory and confirmatory factor analysis. The results of factor analysis validated a 4-factor model. The reliability of the instrument was also obtained to be 0.816 via the Cronbach’s alpha coefficient. The implication is discussed in the context of language teaching.
خلاصه ماشینی:
از این رو این پژوهش ، به منظور طراحی و اعتبار سنجی پرسشنامة تعیین سـطح آمـوزش تامل گرایانه مدرسان زبان بنا بر مدل وارد و مک کوتر (٢٠٠٤) انجام گرفت .
نسخة نهایی ابـزار طراحـی شـده با جامعة آماری ٢٥٠ مدرس زبان ایرانی بررسی شد و سپس به منظور احراز روایـی پرسـشنامة تحلیـل عـاملی اکتشافی ، تحلیل عاملی تأییدی و برای احراز پایایی از روش ضریب آلفای کرانباخ اسـتفاده شـد.
بدست آمد؛ نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه ، از روایـی و پایـایی لازم بـرای شناسـایی سـطح آموزش تامل گرایانه مدرسان برخوردار است .
برای پر کردن این خلا، پژوهش حاضـر، در نظـر دارد ابـزاری را بـرای انـدازهگیـری سطوح مختلف آموزش تامل گرایانه بر اساس مدل وارد و مک کوتر ( ٢٠٠٤ )تهیـه کنـد.
آیا پرسشنامه ساخته شده مربوط به سطوح آموزش تامل گرایانـه از اعتبـار و روایـی کافی در میان مدرسان زبان ایرانی برخورداراست ؟ ٤- روش پژوهش جامعه آماری این پژوهش ، شامل نمونه تصادفی ٢٥٠ مدرس زبان انگلیسی ایرانی مرد و زن با سابقه کاری بین دوسال تا بیشتر از ١٠سال بود.
جدول ١: اطلاعات شرکت کنندگان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ٥- روش ساخت پرسشنامه بیشتر ابزارها و پرسشنامه های سازة آموزش تامل گرایانـه ، در محـیط زبـان اول طراحـی شدهاند (مثلا: کمبرو همکاران ٢٠٠٠ ،لاروی ٢٠٠٨)؛ ظاهرا پژوهشی دربارة ابزار انـدازه گیـری این سازه در محیط زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به چشم نمـی خـورد.
نقاط قوت این پرسشنامه طراحی شده این است که سطوح آموزش تامل گرایانه مدرسان زبان را بر اساس یک مدل نشان می دهد.
A critical appraisal of reflective practices in L2 teacher education.