چکیده:
مطالعه حاضر تلاش به بررسی روش مشارکتی تکلیف محور بر مهارت آکادمیک درک مطلب زبان آموزان کرده است. از اینرو، 80 نفر از زبان آموزان از دو کلاس کامل انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه، یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش تقسیم شدند. طی یک ترم محقق روش سنتی و قدیمی تدریس را در گروه کنترل، و روش تکلیف محور را در گروه آزمایش بکار گرفت. با گرد آوری دادهها، نتایج مقایسه دو گروه نشان داد اگرچه نمرات فراگیران در هر دو گروه در آزمون ثانویه افزایش یافته است، اما تفاوت آماری قابل ملاحظهای بین عملکرد کلی زبان آموزان در دو گروه به چشم خورد. در نتیجه این میانگین نمرات بالاتر نشان میدهد که روش تکلیف محور و فعالیتهای مشارکتی، پتانسیلی در ارتقاء یادگیری مهارت خواندن فراگیران دارد. علاوه بر موارد ذکر شده، یافتههای مصاحبه با اساتید نشان داد که آنها دیدگاه مثبتی پیرامون اجرای روش تکلیف محور، و تمایل به استفاده از برخی فعالیتهای این روش در دروس پیش رو دارند. در محیط های آموزشی مانند دانشگاه،
برنامه ریزان و طراحان مطالب در سی، به جهت پیشرفت مهارت خواندن زبان آموزان می توانند هنگام
انتخاب و طراحی متون مربوطه، نتایج این تحقیق را مدنظر قرار دهند.
The present study seeks to explore the role of TBLT method on students’ reading comprehension skill. In so doing, 80 Iranian EFL learners from two intact classes participated in the study, in which the learners from the two classes were randomly assigned to one control group and one experimental group. The researcher in the control group class followed her regular teaching practice through the conventional book-based method. However, in the experimental group class, the researcher applied task based method. Results of the comparison of the both groups indicated that although the students' scores has improved on the IELTS posttest, there was statistically significant difference between the experimental group’s performances in reading skill. Accordingly, the higher mean score, suggests that the task based method and the collaborative activities have the potentials to help learners develop a better learning of English reading skill. On top of that, findings of the questionnaires and also interviews with teachers revealed their positive attitude towards implementing the mentioned method .
خلاصه ماشینی:
چـالش هـای اجرای روش تکلیف محور، نیازمند بررسی بیشتر است تا معلمان بدانند که چگونه می تواننـد از این روش برای تدریس زبان انگلیسی به بهترین نحو استفاده کنند و همچنین بتوان زمینه هـایی را ایجاد کرد که زبانآموزان قادر به بهبود مهارتهای زبانی خود باشند.
چندین پژوهش در زمینة اجرای روش آموزش تکلیف محـور و نقـش آن در یادگیری انجام شده است که نشان می دهد این روش بنوعی تمرکز بـر تقویـت دانـش و مهارتهای زبانآموزان دارد.
ازآنجایی که پژوهش های اندکی بر موثربودن روش تکلیف محور در زمینه پیشرفت مهارت تحصیلی زبانآموزان و بررسـی دیـدگاه معلمـان ایرانـی دربـارة ایـن روش انجام شده ، پژوهش حاضر به بررسی تـاثیر آن در محـیط تحـصیلی زبـانآمـوزان ایرانـی دانشگاه آزاد کرمان پرداخته اسـت .
از ایـن رو پژوهـشگر، روش آمـوزش تکلیـف محـور را در مهارت خواندن فراگیران بکار گرفته است که با ایجـاد موقعیـت هـای بیـشتر در کـلاس بـرای زبانآموزان و درگیر کردن آنها برای انجام فعالیت ها و تمرین هـا بااسـتفاده از روش مـذکور، تاثیر این روش را در ارتقای توانایی درک مطلب آنها بررسی و همچنـین نگـرش مدرسـان را نسبت به اجرای این روش بسنجد.
). (2001) Researching pedagogic tasks, second language learning, teaching and testing.
Task-based language learning and teaching.
Research on Task-based Reading Teaching in Senior High School.
Exploring EFL teachers' perceptions of task-based language teaching: A case study of Korean secondary school classroom practice.
Learning Grammar Through Task-based Activities: The Case Study of First-year English Majors of Ubon Ratchathani Rajabhat University.
Task-based language learning and teaching: Theories and applications.