چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجان با رفتارهای خود آسیبرسان دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 224400 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 380 نفر برآورد شد و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه آسیب به خود سانسون، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر و مقیاس پاسخهای نشخواری نالن-هوکسما و مارو استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد، بین ابعاد دشواری تنظیم هیجان ازجمله عدم پذیرش پاسخهای هیجانی، دشواری در انجام رفتار هدفمند، دشواری در کنترل تکانه، فقدان آگاهی هیجانی و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی با رفتارهای خود آسیبرسان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین بین نشخوار فکری و رفتارهای خود آسیبرسان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. رگرسیون پیشبینی رفتارهای خود آسیبرسان بر اساس نشخوار فکری و دشواری تنظیم هیجان معنیدار است. از بین ابعاد دشواری تنظیم هیجان، عدم پذیرش پاسخهای هیجانی، دشواری در کنترل تکانه و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی بهطور مثبت و معناداری رفتارهای خود آسیبرسان را پیشبینی میکنند. همچنین، نشخوار فکری بهطور مثبت و معناداری رفتارهای خود آسیبرسان را پیشبینی میکند.
The purpose of this study was to investigate the relationship between rumination and difficulty of emotion regulation with self-harm behaviors in students. The present research was a descriptive correlational study. The statistical population of the research consisted of all high school male and female students in Tehran during the academic year of 1397-98 that were 224400 people. The sample size was determined 380 people by Krejcie & Morgan table and selected by multistage cluster sampling. Data were collected by the Self-Harm Inventory Sansone, Difficulties in Emotion Regulation Scale Gratz & Roemer and the Ruminative Response Scale Nolen-Hoeksema & Morrow. Data were analyzed by the pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. The results showed that there was a significant positive relationship between the dimensions of the difficulty of emotional regulation, such as the non-acceptance of emotional responses, the difficulties engaging in goal-directed behaviors, Impulse control difficulties, lack of emotional awareness and limited access to emotional regulation strategies with self-harm behaviors. There is also a significant positive relationship between rumination and self-harm behaviors. Regression prediction of self-harm behaviors based on rumination and difficulty of emotional regulation was significant. Among the difficulty dimensions of emotion regulation, the lack of acceptance of emotional responses, the difficulty in controlling impulse and limited access to emotional regulation strategies, positively and significantly predict self-harming behaviors. Also, rumination positively and significant predict self-harm behaviors.
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ٨ ، شماره ١١ ، شماره پياپي ٤٤، بهمن ١٣٩٨ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 8(11), 2020 رابطه نشخوار فکري و دشواري تنظيم هيجان با رفتارهاي خود آسيب رسان دانش آموزان The Relationship between Rumination and Difficulty of Emotion Regulation with Self- harm Behaviors in Students نسرين خدمتي Nasrin Khedmati Master of Arts, Department of Educational کارشناس ارشد،گروه روانشناسي تربيتي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد Psychology, Islamic Azad University, Islamshahr اسلامشهر تهران ، ايران Branch, Tehran, Iran.
Grezellschak, Lincoln and Westermann 7 Yap, Mogan, Moriarty, Dowling, Blair-West 8 Peh, Shahwan, Fauziana & Mahesh 9 Rogier 10 Adrian, Zeman, Erdley & Lisa 11 Kharsati & Bhola 12 rumination 13 Nicolai, Wielgus & Mezulis 14 Kaufman 15 Raines, Vidaurri, Portero & Schmidt 16 Holdaway, Luebbe & Becker رويش روان شناسي، سال ٨ ، شماره ١١ ، شماره پياپي ٤٤، بهمن ١٣٩٨ Rooyesh-e-Ravanshenasi, 8(11), 2020 ضعيف ، انگيزش آسيب ديده و بازداري رفتارهاي سودمند، تمرکز آسيب ديده ، استرس افزايش يافته ، روابط اجتماعي آسيب ديده و سازگاري هيجاني مختل اشاره کرد (مابرلي و ديکسون ١، ٢٠١٦).