چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی اثر اقتصاد تجربه گردشگری در مناطق روستایی و ییلاقی رامسر و چالوس بر دلبستگی به مکان و نیات رفتاری گردشگران از طریق احساسات دلپذیر و خاطرات مثبت گردشگران بوده است. این پژوهش، اکتشافی - توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است .184 پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس، در بهار و تابستان سال 1396 بین گردشگران و بازید کنندگان از مناطق روستایی و ییلاقی چالوس و رامسر در شمال ایران توزیع شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش، 171 پرسشنامه انتخاب و از معادلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که: اقتصاد تجربه گردشگری روستایی با برانگیختگی دلپذیر رابطه معناداری دارد، برانگیختگی دلپذیر حاصل از تجربه، با خاطرات رابطه معناداری دارد و برانگیختگی دلپذیر با نیات رفتاری گردشگران دارای رابطه معناداری نیست؛ بنابراین، اقتصاد تجربه بر دلبستگی به مکان و در نهایت نیات رفتاری گردشگران نقش مهمی ایفا میکنند. همچنین این پژوهش میتواند، پژوهش گران آتی را به سمت مفاهیم مدیریتی در صنعت گردشگری، خاصه گردشگری روستایی، مرتفع ساختن محدودیتها و در نهایت ارائه راهکارها و پیشنهادهای سازنده برای سازمانها و مراکز مربوطه، هدایت نماید.
The purpose of this empirical study is an investigation of the effect of the economy of tourism experience in the countryside and rural areas of Ramsar and Chalous on place attachment and behavioral intentions through pleasant feelings and positive memories of tourists. This exploratory-descriptive research is of survey type, in which the main tool of data collection is a questionnaire. 184 questionnaires were distributed by available sampling methods in the spring and summer of 2017 among tourists and visitors of the villages and countryside of Chalous and Ramsar in the Northern part of Iran. To analyze the research data, 171 questionnaires were selected and structural equation modeling was used. Research findings show that "The economy of the rural tourism experience has a meaningful relationship with pleasant excitement", "The pleasant excitement derived from experience has a meaningful relationship with memories", and "pleasant excitement has no meaningful relationship with behavioral intentions of tourists”. Therefore, experience economy affects place attachment and, ultimately, the behavioral intentions of the tourists. This research can also guide future researchers towards managerial concepts in the tourism industry, in particular, rural tourism, removing limitations and ultimately provide constructive solutions and suggestions to relevant organizations and centers.
خلاصه ماشینی:
با توجه به خلأ موجود در پژوهش هاي داخلي در زمينه اقتصاد تجربه گردشگري روستايي ، پژوهش حاضر به طورکلي بر آن است تا اقتصاد تجربه گردشگري روستايي و عوامل مؤثر بر آن مانند دل بستگي هاي مکاني و نيات رفتاري گردشگران روستايي را مورد بررسي قرار دهد؛ به طوري که شناسايي و بررسي اين عوامل کمک نمايد تا سازمان ها و مراکز گردشگري استراتژيهاي بازاريابي خود را براي ارتقاء سطح خدمات به کار گيرند و تمرکز برنامه ريزي خود را براي کارآمدتر شدن ، بر اساس علائق ، خواسته ها و ارضاء نيازهاي مصرف کنندگان و نيز توسعه روابط تعاملي قرار دهند.
هرناندز و همکاران ٢ (٢٠١٦)، در مقاله اي به بررسي ارتباط متقابل بين گردشگري روستايي و ساير گردشگران در کاتالونياي اسپانيا پرداختند که در اين پژوهش نگاهي به رابطه بين گردشگري روستايي، ساحلي و شرايط حفظ هر دو مقصد، در سواحل مديترانه داشتند و براي دستيابي به آن ، ويژگي هاي مشترک و غيرمعمول محصولات گردشگري در گردشگري روستايي و ساحلي را شناسايي و با استفاده از مدل قيمت گذاري هودينگ ، برخي از ويژگيهاي سنتي گردشگري روستايي را مورد ارزيابي قرار دادند، با توجه به يافته هاي مقاله فوق مي توان گفت که گردشگري روستايي و ساحلي از ويژگي خاصي برخوردار است ، که برخي از آن ها اثرات منفي و برخي نيز تأثير مثبت دارند و در کل هر دو نوع گردشگري با هم سازگاري خاصي دارند، ولي بايد به صورت مستقل ، در توسعه و ارتقاء آن ها کوشيد تا جذابيت مقاصد حفظ گردد.