چکیده:
امروزه، کشاورزان به درآمد مکمل و نیز ایجاد اشتغال برای کمک به کاهش فقر در آن ها نیاز دارند. گردشگری کشاورزی، بهعنوان فرصتی برای رشد و توسعه شناسایی شده است. در این مقاله، با توجه به پژوهشهای انجام شده و نظرخواهی از خبرگان (مسئولان، متخصصان و کارشناسان کشاورزی و گردشگری)، عوامل موثر بر توسعه گردشگری کشاورزی بررسی و تعیین شدند. در جمعبندی ابتدایی، 134 شاخص استخراج و در طی سه مرحله نظرخواهی از خبرگان، این تعداد به 34 شاخص تقلیل و تعدیل یافت. تعداد 260 نفر از خبرگان، به سوالهای این پرسشنامه پاسخ دادند. با توجه به تحلیلهای آماری صورت گرفته به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL، پرسشهای پژوهش بررسی شدند و مدل نهایی این پژوهش متشکل از: زیرساختهای فکری، زیرساختهای فیزیکی-کالبدی، عوامل نهادی، عوامل ترویج و توسعه و عوامل رقابتپذیری تشکیل شد.
There is a need for supplementary income for farmers and employment creation to help alleviate poverty. Agritourism has been identified as an opportunity for growth and development as it has the potential to meet those needs. In this article, according to the literature review and opinion polls of experts (officials, experts, and experts in agriculture and tourism), the factors affecting the development of agritourism were identified and investigated. In the initial summary, 134 indices were extracted and reduced to 34 indices during the three stages of expert opinion polling. 260 experts answered the questions in this questionnaire. According to statistical analysis using SPSS and LISREL software, research questions were analyzed and the final model of this research consists of 1. Intellectual infrastructure, 2. Physical infrastructure, 3. Institutional factors, 4. Promotion and development factors, and 5. Competitiveness factors.
خلاصه ماشینی:
4. Bagi and Reeder مطالعات پيشين از جمله تحقيقات انجام شده خارجي و داخلي مرتبط با عنوان مقاله به شرحي است که در زير خواهد آمد: چيسنوت ١ (٢٠٠٧) در مقاله اي با عنوان «توسعه يک جاذبه گردشگري کشاورزي در آلاباما٢» نشان ميدهد که معايب بالقوه توسعه گردشگري کشاورزي ممکن است نيازمند پول و زمان اضافي، همچنين نيازمند هزينه هاي اضافي براي ارائه امکانات به مهمان باشد، ميتواند مشکلات نيروي انساني ايجاد کند، خسته کننده و افزايش حجم کار براي اعضاي خانواده به دنبال داشته باشد و برنامه ريزي را مختل کند، مستلزم آن است که شما هميشه خوش - بين ، در دسترس و متوجه باشيد، محدودکننده است زيرا شما بايد در خانه باشيد يا براي کسب وکار در تعطيلات آخر هفته باز باشيد.
Konkan در اين راستا پژوهشگر براي طراحي سؤالات پرسشنامه و بررسي عوامل مؤثر در توسعه گردشگري کشاورزي از تمام منابع موردمطالعه استفاده کرده که شاخص هاي آن در جدول (١) خلاصه شده است .
اولويت بندي عوامل مؤثر بر توسعه گردشگري کشاورزي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : تحقيق حاضر همان گونه که در جدول فوق نشان داده شده است ، عامل «عوامل نهادي» داراي بالاترين اولويت است و پس ازآن «زيرساخت هاي فکري» نسبت به ساير عوامل اهميت بيشتري دارد.
در اين مدل ، عوامل پنج گانه مؤثر بر توسعه گردشگري کشاورزي شهرستان جهرم به همراه مقادير تي و استاندارد و شاخص هاي هر کدام از اين عوامل نشان داده شده است .
مدل نهايي تحقيق در اين مدل اولويت عوامل مؤثر بر توسعه گردشگري کشاورزي شهرستان جهرم از بالا به پايين نشان داده شده است .