چکیده:
هدف پژوهش، بررسی پذیرش رفتار برنامهریزی شده اجتماعی دانشجویان در استفاده از دوچرخه و توسعه پایدار شهری بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود که بصورت میدانی انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تشکیل داده و در نهایت تعداد 254 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای مبتنی بر مدلهای توسعه پایدار اسپریتزر (1997) با ضریب پایایی (83/ 0) و پذیرش اجتماعی بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده آیزن (1985) با ضریب پایایی (8/ 0) بود. بر اساس نتایج، دوچرخه نقش مهمی در توسعه فرایند اجتماعی شدن افراد داشته و رابطه مثبت و معناداری بین پذیرش اجتماعی و توسعه پایدار وجود دارد (05/> P0). همچنین 20 درصد از تغییرات توسعه پایدار از طریق ابعاد پذیرش اجتماعی (تئوری رفتار برنامهریزی شده) بدست آمد. در نهایت میتوان بیان داشت که رفتار ادراک شده در پذیرش اجتماعی بیشتر توسط عوامل بیرونی نظیر تشویق و ترغیب فرد توسط خانواده، افراد مهم، دوستان، آشنایان و حتی هنجارهای موجود در جامعه میتواند در بروز توسعه پایدار نقش قابلتوجهی ایفا کند. در ادامه نیز افراد با تغییر در ذهنیت خود، تمام رفتارهایی که در اوقات فراغت از خود بروز میدهند را به یک جریان فرهنگساز مبدل خواهند کرد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between social acceptance according to planning of behaviour and sustainable development of students in using bicycles. The research method was descriptive-correlational, distributed by a questionnaire. The statistical population of the study was students of Imam Reza University of Mashhad. A randomized simple sampling method was used to collect the questionnaire (32 items) from 5 to 7 times 254 people. According to the probability distribution, 270 questionnaires were distributed among the subjects. A researcher-made questionnaire based on the Spritzer model (1997) and social acceptance questionnaire based on the theory of planned behavior of Eisen (1985), derived from previous research was used. The reliability coefficient (83/0) came out. Findings of the research indicate that there is a positive and significant relationship between social acceptance and sustainable development (P