چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی نقش نگرش مذهبی و سبک زندگی اسلامی در پیشبینی میزان پایبندی دانشآموزان دوره دوم متوسطه به ارزشهای انقلاب اسلامی ایران بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری آن را تمامی دانشآموزان شاغل به تحصیل شهر اردبیل در مقطع دوره دوم نیمسال اول سال تحصیلی 96-95 تشکیل میدادند. از بین این دانشآموزان 240 دختر و پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخابشده و با استفاده از پرسشنامه سنجش نگرش مذهبی سراجزاده (1377)، فرم کوتاه پرسشنامه سبک زندگی اسلامی کاویانی (1390) و پرسشنامه پژوهشگر ساخته پایبندی به ارزشهای انقلاب اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین نگرش مذهبی و سبک زندگی اسلامی با میزان پایبندی به ارزشهای انقلاب رابطۀ مثبت معنادار وجود دارد (001/0P<). بهطوریکه دانشآموزانی که نگرش مذهبی آنها بالاتر و التزام عملی آنها به سبک زندگی اسلامی قویتر بود، نسبت به ارزشهای انقلاب علاقهمندتر بوده و پایبندی بیشتری به این ارزشها داشتند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که 7/50 درصد از واریانس پایبندی به ارزشهای انقلاب دانشآموزان بهوسیله نگرش مذهبی و سبک زندگی اسلامی قابل تبیین است. بر اساس این مطالعه میتوان گفت که نگرش مذهبی بالاتر و التزام به سبک زندگی اسلامی یکی از عوامل مؤثر در پایبندی به ارزشهای انقلاب اسلامی بوده است.
خلاصه ماشینی:
از بین این دانش آموزان ٢٤٠ دختر و پسر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه سنجش نگرش مذهبی سراج زاده (١٣٧٧)، فرم کوتاه پرسشنامه سبک زندگی اسلامی کاویانی (١٣٩٠) و پرسشنامه پژوهشگر ساخته پایبندی به ارزش های انقلاب اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
باوجوداینکه مطالعاتی به نقش پایبندی مذهبی و توجه به ارزش های دینی در تداوم آرمان های انقلاب اسلامی ایران اشاره کرده اند (عیسی نیا، ١٣٨٤)، اما مطالعه ای با شرایط پژوهش حاضر در این خصوص صورت نگرفته است .
نتایج مطالعات افشانی و جنتی فر (١٣٩٥) و کرمی ، عطایی، هاشم زاده و اعزازی (١٣٩٥) نیز بیان کردند که بین میزان دین داری دانش آموزان با مشارکت اجتماعی فعال و مشارکت سیاسی آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
لذا هدف پژوهش حاضر بررسی نقش نگرش مذهبی و سبک زندگی اسلامی در پیش بینی میزان پایبندی به ارزش های انقلاب اسلامی ایران در بین دانش آموزان دوره متوسطه اردبیل است .
همان طور که در جدول ٣ مشخص است ، مدل رگرسیونی معنادار است (٠٠٠١ بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش ، بررسی نقش نگرش مذهبی و سبک زندگی اسلامی در پیش بینی میزان پایبندی دانش آموزان مقطع متوسطه به ارزش های انقلاب اسلامی ایران بود.
نتایج پژوهش نشان داد که بین نگرش مذهبی و میزان پایبندی به ارزش های انقلاب اسلامی، رابطۀ معنادار مثبتی وجود دارد.