چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در توسعه حرفهای دبیران زبان انگلیسی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش 170 نفر از دبیران زبان انگلیسی استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. تعداد 118 نفر از دبیران زبان انگلیسی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از جدول مورگان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از دو پرسشنامهی استفاده از شبکههای اجتماعی شی و همکاران (2014) و توسعه حرفهای معلمان حسینی (1393) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای آماری همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس دوطرفه و تحلیل رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری در استفاده از شبکههای اجتماعی با سطح تحصیلات متفاوت وجود دارد (05/0P<)؛ اما تفاوت معناداری در جنسیت و تعامل جنسیت با سطح تحصیلات در استفاده از شبکههای اجتماعی وجود نداشت. همبستگی بین استفاده تعاملی از شبکههای اجتماعی و توسعه حرفهای منفی و معنادار است و استفاده تعاملی از شبکههای اجتماعی درصد کمی (07/0) از توسعه حرفهای را تبیین میکند. بهطورکلی استفاده از شبکه های اجتماعی پیشبینی کننده توسعه حرفهای دبیران نیست؛ بنابراین استفاده نابجا و غیر هدفمند از شبکههای اجتماعی توسعه حرفهای معلمان را کاهش میدهد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که تفاوت معناداری در استفاده از شبکه های اجتماعی با سطح تحصیلات متفاوت وجود دارد (٠٠٥ واژه های کلیدی: توسعه حرفه ای، دبیران زبان انگلیسی ، شبکه های اجتماعی مجازی * دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران ** دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران (نویسنده مسئول )، mayati@birjand.
دیگر اینکه طراحی و اجرای فعالیت های توسعه حرفه ای با شبکه های اجتماعی، معلمان را تشویق میکند تا از این شبکه ها برای غنیسازی تجارب آموزشی خود استفاده کنند (سلمن و اسکرم ٦، ٢٠٠٧).
علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که استفاده تعاملی از شبکه های اجتماعی تنها ٠/٠٧ و از واریانس توسعه حرفه ای دبیران را تبیین میکند (٠٠٥ جدول ٥، نتایج تحلیل واریانس دوطرفه برای بررسی اثرات بین گروهی جنسیت و تحصیلات دبیران زبان انگلیسی را نشان میدهد.
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر بررسی نقش استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در توسعه حرفه ای دبیران زبان انگلیسی بود.
همچنین نتایج نشان داد که تجارب عاطفی استفاده از شبکه های اجتماعی پیش بینی کننده توسعه حرفه ای دبیران نیست .
Networks as learning communities shaping the future of teacher development.
Informal online communities and networks as a source of teacher professional development: A review, Teaching and Teacher Education, 55, 291-307.
Social networking tools for teacher education.
The Development and Validation of the Social Network Sites (SNSs) Usage Questionnaire.
Use of social networks as an education tool.