چکیده:
یکی از منابع غنی اسلامی در حوزه عدالتخواهی و تبیین مواضع روشن در برخورد قاطع با فساد و بیعدالتی کتاب شریف نهجالبلاغه است. نهج البلاغه دریایی است بی کران و ژرف و در عین حال قطره ای از اقیانوس بینهایت علوم امیرالمومنین(علیهالسلام)؛ مذمت فساد مالی و تصرف بیت المالاز موارد مشهود این کتاب شریف است؛ مواخذه قاطع با سادهانگاری در برخورد با بیتالمال و خیانت در مسئولیتهای اقتصادی کارگزاران نظام اسلامی و برخورد با متخلفین مشهود است؛ در این پژوهشضمن مرور مصادیق فساد مالی از نگاه حضرت امیرالمومنین(علیهالسلام)، مفهوم مفاسد اقتصادی رامبتنی بر محتوای غنی نهجالبلاغه واکاوی نموده و با احصاء کلیه خطبه ها و نامه های مرتبط،سازوکارهای نظارتی مقابله با فساد در حوزه پیشگیری و مقابله با فساد ارائه می شود؛ راهکارهای اجرایی ارائه شده در این تحقیق میتواند مبنای شکل گیریزمینه مقابله با فساد مالی در جامعه اسلامیو تحقق عدالت اجتماعی قرار گیرد. در این پژوهش ضمن احصاء مصادیق فساد مالی و تطبیق آن با عناوین حقوقی جاری کشور، لزوم برخورد با آنها در کلام شریف امیرالمونین(علیهالسلام)بررسی شده و نهایتاًراهکارهای سیزده گانه ای جهت کنترل و مقابله با فصاد اقتصادی پیشنهاد شده که می تواند سرلوحه سازمانهای نظارتی قرار گیرد
خلاصه ماشینی:
نهج البلاغه دريايي است بـي کـران و ژرف و در عين حال قطره اي از اقيانوس بي نهايت علوم اميرالمومنين (عليه السلام )؛ مذمت فساد مالي و تصرف بيت المال از موارد مشهود اين کتاب شريف است ؛ مواخذه قـاطع بـا ساده انگاري در برخورد با بيت المال و خيانت در مسئوليت هاي اقتصادي کارگزاران نظـام اسلامي و برخورد با متخلفين مشهود است ؛ در اين پژوهش ضمن مـرور مصـاديق فسـاد مالي از نگاه حضرت اميرالمومنين (عليه السلام )، مفهوم مفاسد اقتصادي را مبتني بر محتواي غني نهج البلاغه واکاوي نموده و با احصاء کليه خطبه هـا و نامـه هـاي مـرتبط ، سـازوکارهاي نظارتي مقابله با فساد در حوزه پيشگيري و مقابله با فسـاد ارائـه مـي شـود؛ راهکارهـاي اجرايي ارائه شده در اين تحقيق مي تواند مبناي شکل گيري زمينه مقابله با فسـاد مـالي در جامعه اسلامي و تحقق عدالت اجتماعي قرار گيرد.
در کلام اميرالمونين (ع ) علت قبول حکومت توسـط ايشان اين است که خداونـد تبـارک و تعـالي از علمـاي اسـلام تعهـد گرفتـه و آن هـا را ملزم کرده که در مقابل پرخوري و غارتگري ستمگران و گرسنگي و محروميت ستمديدگان ساکت ننشـينند و بيکـار نايسـتند (امـام خمينـي ، ١٣٨٩:٣٧)؛ حکومـت تقريبـاً پـنج سـاله حضرت امير (عليه السلام ) نمونه اي مانـدگار از نظـام سياسـي اسـلام و شـيوه زمامـداري مبتني بر دين و عدالت و آزادي را به بشريت ارائه داد کـه مـي تـوان بـا واکـاوي بايسـته و سنجيده آن ، رهيافت هايي مطلوب را براي مديريت جامعه در دنياي کنوني به دسـت آورد (ثواقب ، ١٣٩١: ١).