چکیده:
هدف اصلی نوشتار حاضر، بررسی تناسب و یکپارچگی بین گفتار و رفتار سیاستمداران و کارگزاران دولتی میباشد و این عامل میتواند بهعنوان یک ویژگی اصلی برای مقامات سیاسی و اجرایی در عرصه حکومتداری قلمداد گردد. در نوشتار حاضر تلاش گردید تا موضوع یکپارچگی بین رفتار و کردار مدیران و کارگزاران دولتی به صورت توصیفی و تحلیلی از منظر مبانی اسلام و غرب مورد مطالعه و مداقه قرار گیرد و سپس مضامین مربوطه احصاء و گزارههای مفهومی استخراج گردید. فلسفه پژوهش حاضر تفسیری، روش آن کیفی، هدف پژوهش توصیفی، و جهتگیری آن نیز کاربردی میباشد. نگارنده به منظور جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای با مراجعه به مقالات و متون علمی و اسلامی استفاده نموده است. مفاهیم و مضامین احصاء شده و نیز الگوی تبیین شده به مدیران و کارگزاران دولتی در شناخت و درک هر چه بیشتر یکپارچگی و تناسب بین گفتار(وعدهها) و رفتار(کردار) یاری میرساند و این مهم میتواند موجب کاهش شکاف بین حکومت و مردم گردد.
The major goal of the present study is to address the appropriateness and integrity between words and action of corporate politicians and agents and this factor can be taken as the main feature for political and executive authorities in governance area. In this study, efforts have been made to deal with the governmental rulers’ words and action integrity as descriptive-analytical from the perspective of Islamic basics and the West and then the relevant contents have been taken and the conceptual propositions have been extracted. The philosophy of this present research is its interpretation, its qualitative method, the purpose of the descriptive research, and its orientation is also applicable. In order to collect data, the author has used the library method with referring to scientific and Islamic texts and texts. Concepts and themes have been counted, as well as a model explained to public administrators and managers in understanding and understanding as much as possible the integrity and proportionality between speech (promise) and behavior (conduct), and this can reduce the gap between government and people.
خلاصه ماشینی:
بنابراین، در عرصه حکومتداری یا مدیریت دولتی مردم باید اطمینان حاصل نمایند؛ کارگزاران دولتی که با رأی مردم بر کرسی قدرت تکیه زدهاند، در راستای منافع جامعه عمل مینمایند و همواره منافع ملی را مورد توجه قرار میدهند، و آنچه که مدیران و کارگزاران دولتی بیان میدارند (که انعکاس ایدهها و گفتارهای آنها همواره از طریق رسانهها به اطلاع شهروندان میرسد) در عرصه عمل و تصمیمات و سیاستهای آنها نیز قابل مشاهده و لمس میباشد؛ و این تناسب بین گفتار و رفتار کارگزاران موجب افزایش مشروعیت و اعتماد شهروندان به آنان خواهد شد.
مطابق شکل 1 میتوان اذعان داشت که یکی از دلایل بارز ایجاد عدم تناسب بین گفتار و رفتار مدیران بهویژه در نظام اداری کشورهای در حال توسعه، به دلیل وجود کشمکشهای اجتماعی و سیاسی حاکم بر نظام اداری این کشورها و بروز شکاف عمیق میان ساختار هنجاری و رفتاری آنان است و در این راستا مدیران و کارگزاران ارشد نظام اداری به جای آنکه درصدد تبیین برنامهها و سیاستهایی جهت پوشش وعدهها و شعارهای تبلیغاتی خود باشند، همواره در یک فضای تنشزا که حاصل دیدگاهها و نظرات جناحهای مختلف سیاسی و اجتماعی است، درگیر خواهند بود و طبیعتاً در چنین فضایی چیزی که به فراموشی سپرده خواهد داشت، وعدههای انتخاباتی است، چیزی که شهروندان به دلیل اعتماد عمومی به این وعدهها و شعارها، در عرصه انتخابات مشارکت فعال داشتهاند.