چکیده:
هدف این مقاله شناسایی و استخراج مفاهیم و مقولات بنیادین تعیین "هدف" در سازمان بر اساس نظامهای ارزشی است. بدین جهت با مراجعه به متون اسلامی معتبر و به روایت صاحبنظران و متون غربی، مفاهیم و مقولات بنیادین تعیین "هدف" با استفاده از روش تحقیق کیفی داده بنیاد شناسایی و از طریق بررسی کتابخانهای، دادههای مربوط به آن جمعآوری شدهاند. نتایج بیانگر این است که سازمانهای غربی با توجه به نظام ارزشی خود همه دریک هدف مشترکند وآن سود و منفعت مادی و افزایش سطح رفاه زندگی است و از طرفی اسلام اگر چه اصل منفعت را میپذیرد، اما سود را اعم از مادی و معنوی میداند. سود در منطق اسلام وسیلهای برای رسیدن به هدفهای بلند مدت و عالی است. لذا، اگر مدیری با در نظر داشتن ویژگیهای اسلامی اهداف سازمان را مشخص کند آنوقت با محوریت توسعه مادی و معنوی عمل خواهد کرد.
The purpose of this paper is to identify and extract the basic concepts and categories of determining the "goal" in an organization based on value systems. For this reason, referring to valid Islamic texts and according to western scholars and texts, the basic concepts and definitions of the "goal" are identified by using the data collection method of the grounded theory and by collecting the data through the library's survey. The results indicate that western organizations share a common goal in terms of their value system, which is the material benefit and the increase in the level of welfare of life. On the other hand, Islam accepts the principle of profit, but profits, both material and spiritual Knows. Profit in the logic of Islam is a means to achieve long-term and excellent goals. Therefore, if the manager determines the goals of the organization by considering the characteristics of the organization, then it will act based on material and spiritual development
خلاصه ماشینی:
جدول 4: رویکرد اندیشمندان اسلامی به هدف مکتب صاحبنظران اهداف هدف نهایی منبع اسلام رشید گزکوه سید رضی (امام علی() رعایت عدالت و انصاف بهرهوری خدمت عاشقانه و توجه به محرومین رسیدن به کمالات معنوی − وصول به مقام قرب الهی و رضوان خدا (نهجالبلاغه، نامه 53) - (سلوک مدیریت از دیدگاه امیرالمؤمنین(،1380) امام خمینی( عدل و دموکراسی تفویض اختیار و مسئولیت خواهی جلوگیری از سوء استفاده اطرافیان و وابستگان مشورت در تصمیمگیری (ولایت فقیه، ص44) ///شماره ص با منابع فرق دارد/// (صحیفه نور، ج5، ص187) (صحیفه نور، ج5، ص27) (صحیفه نور، ج20، ص194) آیتالله خامنهای عبادت و اطاعت انحصاری به خدا نفی طبقات اجتماعی (طرح کلی اندیشههای اسلامی در قرآن، 1354) آیتالله جوادی آملی خدمت بدون منت عدالت تربیت و تکمیل انسانها فراخور استعدادشان اقامه قسط و عدل نفوذ در فطرت انسان برای رشد فضائل اخلاقی و بازگشت به فطرت تشویق به توسعه اقتصادی و اجتماعی اعتقادی و اخلاقی رفتار با صبغه ملکوتی داشتن مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست و صدمه نزدن به آن اصلاح معیشت کارکنان (انتظار بشر از دین، 1391، ص34−196) (اخلاق کارگزاران در حکومت اسلامی، 1367، ص164) عباسعلی براتی کسب رضایت خداوند، خدمت به خلق و تأمین معیشت مردم (فقه مدیریت، 1373، ص5) سیدعلیاکبر افجهای انسان و رشد او به سوی الله («کامیابی مدیریت ژاپنی»، 1372) حسین و علیرضا علی احمدی تکامل کارکنان در مسیر معنوی و ملکوتی آنها در حین وظایف و مأموریتهای سازمانی (مدیریت ارزشی با تکیه بر ارزشهای اسلامی، 1386، ص3) ///در منابع 1383 است/// محمدحسین ابراهیمی کسب رضایت خداوند و خدمت به خلق تأمین معیشت افراد در این راستا (مدیریت اسلامی، 1379، ص27) (به تصوير صفحه مراجعه شود) بهطور کلى، آن هدف غایى، که مورد نظر غرب است، محورش ماده است.