چکیده:
پژوهشهای کمّی مبتنی بر پارادایم اثباتگرایی بوده و به دنبال ارائة تبیینهایی مبتنی بر قوانین جهانشمول، و هدف اصلی آن اندازهگیری عینی، آزمون فرضیهها، پیشبینی و کنترل است. در این زمینه، «ارزیابی عملکرد» نیز بهعنوان یکی از چهار عنصر دانش سازمان و مدیریت است که به اندازهگیری و سنجش وضع موجود میپردازد تا بتوان از آن بهعنوان مبنایی برای تصمیمگیری در خصوص ادامه، تعدیل و یا جلوگیری از کاری که در حال انجام است، استفاده کرد. برایناساس، شناسایی شاخصهای موثر بر عملکردها و اندازهگیری کارایی هر یک از واحدهای تحت ارزیابی و شناخت نقاط قوت و ضعف آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه «تحلیل پوششی دادهها» (DEA) روشی برای مقایسه و ارزیابی کارایی نسبی واحدهای تحت ارزیابی است که هریک دارای چندین ورودی و خروجی مشابه است. در این مقاله، روش تحلیل پوششی دادهها بهعنوان یکی از بهترین و پرکاربردترین ابزارهای قابل استفاده در پژوهشهای کمّی بررسی، نقد و تحلیل شده است.
خلاصه ماشینی:
همچنـين ، در الگوهـايي کـه تـاکنون براي ارزيابي عملکرد ارائه شده است ، از قبيل برنامه ريزي آرماني و فرايند تحليل سلسله مراتبي، وزن معيارهـا بـه صـورت سليقه اي تعيين ميشود، بدين روي، استفاده از يک الگوي جديد، که بتوان با استفاده از آن ، متغيرهـاي کمـي و کيفـي را به طور همزمان و بدون نياز به اختصاص سليقه اي اوزان و صرفا بر اساس معيارهاي رياضي تعيين کرد، ضـروري اسـت .
بدين منظور، در اين مقاله «روش تحليـل پوشـش داده هـا» ((DEA)Data Envelopment Analysis ) بـه عنـوان يکي از فنون رياضي ارزيابي عملکرد، که ابزاري غير پارامتريک بوده و درآن از وروديها و خروجيهـاي چندگانـه بـراي محاسبۀ کارايي نسبي واحدهاي تحت ارزيابي بهره گرفته ميشود، نقد و بررسي شده است (شـباني و همکـاران ، ٢٠١٤، ص ٥١٣ ـ ٥٢٥؛ همو، ٢٠١٥، ص ٤٢٦ـ٤٥٦؛ همو، ٢٠١١، ص ٩٩١ـ ١٠٠٠؛ همو، ٢٠١٢، ص ٢١٢ـ٢٢٤).
الگوي BCC ورودي محور الگوي مضربي BCC ورودي محور براي ارزيابي کارايي واحد تحت بررسي به صورت ذيل است : s به تصویر صفحه مراجعه شود همان گونه که ملاحظه ميشود، تفاوت اين الگو با الگوي CCR در وجود متغير آزاد در علامـت w اسـت .
روش هاي رتبه بندي، بررسي اعتبار و موثق بودن نتايج حاصل از تحليل پوششي داده ها گاهي در ارزيابي واحدهاي تحت بررسي، با استفاده از روش «تحليل پوششي داده ها» اين امکان وجود دارد که چنـد واحد تصميم گيرنده به طور همزمـان امتيـاز کـارايي را کسـب کـرده ، کـارا شـوند.